Annons

SHL-klubbar gör miljonvinst – trots pandemin

Fem SHL-klubbar har släppt sina ekonomiska resultat för den gångna säsongen och samtliga visar plus.
Trots coronapandemin.
Men den stora prövningen kommer i höst.
Ishockey • Publicerad 9 juni 2020
Rögle kan fira ett bra ekonomiskt resultat trots coronapandemin. Men prövningen kommer i höst för SHL-klubbarna. Arkivbild.
Rögle kan fira ett bra ekonomiskt resultat trots coronapandemin. Men prövningen kommer i höst för SHL-klubbarna. Arkivbild.Foto: Adam Ihse/TT

Rögle gör en vinst på 2,8 miljoner kronor, Skånekollegan Malmö 1,8 miljoner, Djurgården 1,6 och Smålandsklubbarna HV71 och Växjö under miljonen, 868 000 respektive 330 000 kronor före skatt.

Det är positiva resultat med tanke på att den sista omgången fick spelas utan publik och att den stora kassakon, slutspelet, inte kunde genomföras alls.

Annons

Resultat som i skenet av problemen hos elitfotbollsklubbarna kan verka positiva. Där har ju Häcken larmat om att klubben kan göra ett underskott på 40 miljoner för 2020 och AIK redovisade 20 miljoner back i sin delårsrapport.

"Jättestora pengar"

Men SHL:s vd Michael Marchal trycker på förlorade slutspelsintäkter och stora frågetecken inför kommande säsong.

– Det är bra om klubbarna är i balans för gångna säsongen, men om en klubb har gjort det mesta rätt så ska man ha en budget i balans efter grundserien. Det är ju så vi vill att de ska göra. Men det är fortfarande jättestora pengar och intäkter som försvann i slutspelet. Den stora utmaningen kommer ju om vi tvingas spela utan publik i höst, det är något helt annat, säger Marchal.

TT har tidigare berättat att SHL förbereder sig på det värsta tänkbara scenariot – spel utan publik en hel säsong. För att klara nutid och framtid har klubbarna använt sig av vad staten erbjuder i form av korttidspermittering och sökt pengar från idrottens halva miljard. Några undersöker också möjligheten att söka omställningsstöd.

Sänkt spelarbudget

Flera klubbar, 11 av 14, har också dragit ned spelarbudgeten, enligt en intern undersökning som SHL gjort.

– Vi mäter normalt inte kostnaden för spelartrupperna förrän serien drar i gång, men i och med den här speciella situationen så gjorde vi en koll med klubbarna för två veckor sedan. Vi har jämfört med hur trupperna såg ut i februari och man kan säga att det är klart att man har en högre kostnad i februari än i juni, men det var ganska stora skillnader. Någon klubb låg exempelvis 25 procent lägre, säger Johan Hemlin, SHL:s sportchef och vice vd.

Osäkert läge

Malmö hade, före coronakrisen, tänkt öka sin spelarbudget från 39 till 42 miljoner, men har i stället tvingats sänka den till 37 miljoner, rapporterade Sydsvenskan i förra veckan. Enligt hockeynews.se har SHL-snittet tidigare legat på 42 miljoner kronor – ungefär den summa som klubbarna får centralt per säsong tack vare tv-avtalet.

Malmö spelade den gångna säsongen på dispens då klubben inte uppfyllde kraven på eget kapital i elitlicensen. Det kravet har plockats bort inför nästa säsong på grund av coronakrisen. Malmös ordförande Mats Larsson säger till TT att klubben räknar med att förlora upp till 20 procent, mellan sex och åtta miljoner kronor, i intäkter från sina lokala sponsorer. Det är ändå lägre än vad klubben befarade från början.

Osäkerheten inför säsongen är stor.

– Vi har lagt en budget som är balanserad efter grundserien nästa säsong där vi kommer att gå med vinst under förutsättning att det blir spel med publik. Det är väl just nu den största osäkerhetskänslan jag har. Blir det spel med publik så är jag inte speciellt orolig, men skulle det bli spel utan publik större delen av säsongen då är jag orolig för hur det ska gå, säger Mats Larsson.

Fakta: SHL-klubbarnas resultat

Rögle +2,88 miljoner kronor (+3,38 2019).

Malmö +1,8 (+4,4).

Djurgården +1,6 (+8,1).

HV71 +0,86 (+7,9).

Växjö +0,33 (+4,9).

Övriga klubbar har inte redovisat sina ekonomiska resultat ännu. Några klubbar har skjutit upp sina årsmöten till slutet av sommaren på grund av coronapandemin.

TT
Så här jobbar Kristianstadsbladet med journalistik: uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons