Tommy Svensson: EU kan sätta stopp för all motorsport
1South Swedish Rally. I början av veckan kom beskedet att landets största grusrally med SM-status lämnar Karlskrona och flyttar till Älmhult efter några år i Blekinge. Det har inte varit någon större hemlighet att rallyt skulle lämna Karlskrona men länge såg ut det som att en återgång till Tingsryd skulle bli fallet.
Men Älmhults store rallyeldsjäl Anders Martinsson såg istället möjligheterna i sin hemkommun. Efter massor av jobb och kontaktskapande lyckades han till slut sy ihop det hela. Nu går Älmhults kommun in som stor samarbetspartner i sin strävan att göra IKEA:s centralort till en än större rallyprofil.
Nu slår sig inte Martinsson sig till ro med detta utan har i sin nya roll som ”Event manager” massor av nya friska idéer för att förbättra rallyt och höja statusen. Idéer som även ska bidra till förbättrad ekonomi, inte bara för rallyt själv som de senaste åren haft det lite skakigt, utan även för alla de klubbar som ska jobba med det 43:e South Swedish Rally helgen 11-12 maj.
2Joel Eriksson. Tomelillas snabbe F3-förare har under andra halvan av säsongen i EM-serien gått från snabb till supersnabb vilket vid helgens final på tyska Hockenheim resulterade i ännu en seger. En seger som gjorde att 18-årige Joel även lyckades köra hem silvermedaljen i absolut tuffast möjliga konkurrens.
Nu väntar årets sista tävling, det som brukar kallas ”VM för Formel 3” i Kinas svar på Las Vegas, i Macau. Detta blir Joels andra start i Macau och att den ute på Åsum Ring skolade racerföraren tillhör favoriterna är knappast någon överdrift.
3Stoffe Nilsson. Den 28 oktober är det dags för årets sista rally i Sydsverige när Sydsvenska Rallycupen avslutas med sin stora final i Hovmantorp. Lite märkligt upplägg kan tyckas då cupen redan är avslutad och hade sin ”riktiga” final i Rally Blekinge där det också stod klart att årets totaldominant Stoffe Nilsson från Vinslöv blev 2017 års cupvinnare.
Nu däremot är det med blankt blad som det återigen ska köras final i SSRC. På pappret lär det vara blankt nu men nästa lördag står där med största sannolikhet återigen Stoffe Nilssons namn överst…
Motorstopp
Hört talas om ”VNUK”? Inget att bekymra sig över, för det har nästan ingen annan heller – men jag kan förklara. Bakom den skumma förkortningen gömmer sig ett EU-förslag från 2014 gällande försäkring på samtliga slag av fordon i syfte att skydda tredje part. Låter väl inte så tokigt men när det då visar sig att det även kommer att gälla bilar som används i rally och racing eller motorcyklar för motocross, speedway eller Moto GP blir det plötsligt besvärligare. I praktiken innebär det att allt som händer på racingbanan eller i rallyskogen ska behandlas som vilken trafikolycka som helst och då krävs att polis tillkallas, då plötsligt blir det oroande.
Insatta i ämnet hävdar att om förslaget går igenom och inte FIA och andra motorsportorganisationer kan få till ett undantag från lagen så innebär det i praktiken stopp inom EU för all motorsport. Senast i går skulle EU:s trafikpolitiker ha svar från de 27 medlemsländerna innan det tas beslut som ska börja gälla från 2018. Ruggiga framtidsutsikter…