Annons

Marcus Nilsson: Tommy Svensson: "Neuville skrämde bort Sverige-spöket”

Thierry Neuville kom till Svenska Rallyt med ett enda huvudfokus: Att jaga bort Sverige-spöket. En utmaning som han grejade med bravur.
Marcus NilssonSkicka e-post
Publicerad 18 februari 2018
Marcus Nilsson
Detta är en personligt skriven text i Kristianstadsbladet. Åsikter som uttrycks är skribentens egna.
Byline Tommy Svensson
Byline Tommy SvenssonFoto: Lars Ottosson

Belgaren Thierry Neuville och kartläsaren Nicolas Gilsoul tog en gruvlig revansch för fjolårets fiasko då man ledde fram till sista sträckan på lördagen. På den i sammanhanget löjliga publiksträckan på Färjestads Travbana sladdade Thierry in i ett betongblock och så var rallyt över. Ända sedan dess har han velat jaga bort Sverige-spöket och i helgen lyckades han. Trots en dålig inledning i Rally Monte Carlo med en femteplats höll den 30-årige Hyundai-föraren nerverna under kontroll när det var dags för rally i Värmland. Han gick upp i ledning efter tre sträckor och det greppet släppte han aldrig. Med segern gick han också upp i VM-ledning och att målet är guld är inget att tveka på.

Med fem raka VM-titlar har Sebastien Ogier inte mycket kvar att bevisa, han vann i Monte Carlo men i Värmland gick det inte alls fransmannens väg. Visst hade han en nackdel av att spåra i snön på fredagen men att tappa så mycket tid som han gjorde pekar mer på att han och M-Sport/Ford inte alls gjort hemläxan lika bra som Hyundai. Hela dagen gnälldes det över att det inte var plogat på sträckorna när han startade med #1 på sin Ford. Ingen tvekan utan att han helst velat åka hem och att Rally Swedens VM-status även borde ifrågasättas. Det lustiga är att 2016 lyste vintern till stor del med sin frånvaro i Värmland och även då reagerade Seb.

Annons

– Kan inte Sverige leverera ett riktigt vinterrally så kanske…

Hur vill du ha det Sebastien, ska det vara snö eller grus?

I år var Ford-stjärnan precis utanför topp-tio och då togs beslutet (av vem är lite oklart) att gå ”all in” på sista sträckan med sina fem möjliga bonuspoäng. För att få maximalt bästa förutsättning för att knipa extrapoängen, körde Ogier medvetet in för sent i tidskontrollen. Med bästa möjliga startposition körde han in med näst bästa tid och fick för detta fyra poäng istället för garanterat noll om han startat där han skulle. Det blev många upprörda röster över detta men jag förstår faktiskt inte varför. Inget otillåtet alls att göra så här, kanske inte toppen av sportsmanship men i den miljonrullning som Rally-VM är förstår jag att man vill tänja på alla gränser.

Två jättesensationer i rallyt och först tvåan bakom Neuville irländaren Craig Breen, Citroén som tidigare hade en fjärdeplats i VM som bäst. Den andra och kanske ännu större svarade japanen Takamoto Katsuta för som aldrig gav regerande världsmästaren och hemmaföraren Pontus Tidemand en chans att upprepa fjolårstriumfen. Katsuta som går i rallyskola hos Toyota-basen Tommi Mäkinen var en lika stor sensation som om Edward Blom vunnit hela Eurovision-spektaklet. Pontus var mest uppgiven.

– Jag tog i vad jag kunde men kom aldrig riktigt nära, summerade Pontus.

Att Katsuta tog i visade han på Torntorp (bilden) där rallyt höll på att sluta i en snödriva i stället för att spruta skumpa i Torsby. Stort var det även i Junior-WRC där hemmahoppet Dennis Rådström/Johan Johansson lyckades hålla favorittippade Emil Bergkvist/Ola Fløene bakom sig. Fyra tävlingar kvarstår i serien där full WRC2-säsong 2019 är förstapris.

Jag har varit på plats i Värmland sedan 1975 och frågan är hur många år som varglandskapet haft lika mycket snö som i år? Jag pratade med en infödd och han hävdade att det senast var 1994 som det var lika vitt som nu. Hur som helst, med årets upplaga borde allt snacka om rallyflytt både inom Sverige eller ut i världen vara punkterade. Värmlands tävlingsboss Glenn Olsson & Co levererade ett topparrangemang när det behövdes som bäst.

Takamoto Katsuta segrade i WRC2 i Rally Sweden.
Takamoto Katsuta segrade i WRC2 i Rally Sweden.Foto: Tommy Svensson
Thierry Neuville och Nicolas Gilsoul med hela det segrande Hyundai-teamet.
Thierry Neuville och Nicolas Gilsoul med hela det segrande Hyundai-teamet.Foto: Tommy Svensson
Sebastien Ogier och Julien Ingrassia byter hjul inför sista sträckan i Rally Sweden.
Sebastien Ogier och Julien Ingrassia byter hjul inför sista sträckan i Rally Sweden.Foto: Tommy Svensson
Annons
Annons
Annons
Annons