Motor: Modern traditionalism som kör själv
Länge fanns det något outtröttligt, rustikt och tidlöst över Mercedes-Benz mellanstora modell, den som sedan 1994 kallas E-klass.
Förvisso naggades det outtröttliga och tidlösa rejält i kanten av långvariga rostproblem och frågan är hur företagets gamla paradgren - sammansättningskvalitet - står sig 2016. Eller om det ens har någon relevans längre.
I pressmaterialet för nya Meredes-Benz E-klass, den nionde generationen sedan 1953, är det inget försäljningsargument som hålls fram. I stället är det avancerad, digital teknik som profilerar W213 (modellkoden).
Bilen är proppfull med kameror och radarsensorer, som tillsammans utforskar området runt bilen flera gånger per sekund. Informationen kan användas för att undvika olyckor med såväl andra bilar som oskyddade trafikanter.
Dessutom kan nya E-klass utrustas med så kallad drive pilot, vilket gör att bilen i vissa situationer kan köra på egen hand. Exempelvis på motorväg, där systemet både kan följa framförvarande bil och hålla sig mellan vägmarkeringarna. I kökörning hakar bilen på framförvarande fordon - onekligen bekvämt! Men nyttan totalt sett är tveksam. Om några år kommer det att finnas bilar som kan köra helt själva efter att föraren matat in en destination. Det kommer bland annat att öka trafiksäkerheten. I det ljuset är drive pilot årgång 2016 ett halvgånget steg.
Provbilen är en E 220 d, med nyutvecklad fyrcylindrig dieselmotor på 194 hästkrafter och smått extrem extrautrustning; prislappen stiger från 389|900 kronor till 613150!
Det mest imponerande är fjädringskomforten. Trots att bilen rullar på 20-tumsfälgar tassar den mjukt och följsamt över ojämnheter. Bilen är även utrustad med extra ljudisolering, och den är verkligen behagligt tyst - även om just däcksurret tränger in mer än förväntat.
Den nya dieselmotorn går mycket mjukt och behagligt, och har god kraft i alla lägen. Samarbetet med den nioväxlade automatlådan är förstklassigt. Förbrukningen vid blandad körning anges till 0,39 liter diesel per mil. Även om vi inte når den siffran är E 220 d bevisligen mycket bränslesnål.
Interiören bär stora likheter med lyxmodellen S-klass, och provbilen har extrautrustning i form av två stora färgskärmar (31,2 centimeter bilddiagonal vardera). På den vänstra visas hastighet, varvtal, bränsleekonomi, radiokanaler och även navigationsanvisningar om så önskas. Föraren kan välja mellan flera olika vyer. På den högra syns "allt annat", främst mängder av menyer för att styra bilens olika funktioner. En nyhet är även två smidiga touchkontroller i rattekrarna, en för vardera skärmen.
Bakom all digital grannlåt är även ny E-klass en behaglig och mycket genomtänkt familjebil i stora klassen. Volvo S90 kommer inte att få någon enkel match senare i år. (TT)
Eric Lund
Mercedes-Benz E 220 d
Allmänt
Motor: Fyrcylindrig 2,0-liters dieselturbo.
Växlar: Nioväxlad automatlåda, bakhjulsdrift.
Tjänstevikt: 1680 kg - kan skilja beroende på bilens utrustning.
Maxlast: 640 kg - kan skilja beroende på bilens utrustning.
Max släpvagnsvikt: 2100 kg.
Längd/bredd/höjd: 492/185/147 cm.
Ekonomi
Betyg: 3
Pris från: 389900 kronor (provbilen 613|150).
Skatt: 1155 kronor.
Garantier: 2 års nybilsgaranti, 30 års rostskyddsgaranti, 3 års vagnskadegaranti, 30 års lackgaranti, 4 års (upp till 30 års) vägassistans. Rostskydds-, lack- och väggaranti förnyas vid service på auktoriserad verkstad.
Säkerhet
Betyg: 5
3-punktsbälte på alla platser: Ja.
Krockkuddar: Sju och som tillval finns sidokrockkuddar bak samt bälteskrockkuddar i baksätet.
Aktiva nackskydd: Ja.
Antisladd: Ja.
Miljö
Betyg: 3
Bränsleförbrukning: 0,39 l /mil.
CO2-utsläpp: 102 g/km.
Komfort
Betyg: 5
Ställbar ratt: Höjd/längd.
Bagageutrymme: 540 liter.
Luftkonditionering: Ja.
Styrservo: Elektrisk.
Prestanda
Betyg: 4
Toppfart: 240 km/t.
Effekt: 194 hk vid 3800 varv/min.
Vridmoment: 400 Nm vid 1600-2800varv/min.
Acceleration: 0-100 km/t på 7,3 sekunder.
HELHETSBETYG: 4
Plus
Hög nivå, magnifik komfort, till synes god byggkvalitet (om än inte som på 1980-talet), spännande ny teknik, bränslesnål och snabb motor.
Minus
Högt pris, dyra säkerhetstillval.