Annons
Nyheter

Motor: Modern traditionalism som kör själv

Mercedes-Benz modellprogram har på senare år växt i kubik med suv:ar, coupéer, crossover, småbilar. Men alltjämt är det E-klass som är grundbulten. Vi kör nya E 220 d, sprängfylld med ny teknik och traditionella ideal.
Motor • Publicerad 6 maj 2016
Mercedes-Benz följer i Audis fotspår med en "enhetsdesign" för nästan alla modellserier: nya E-klass är svår att skilja från syskonen C- och S-klass. Foto: Anders Wiklund/TT
Mercedes-Benz följer i Audis fotspår med en "enhetsdesign" för nästan alla modellserier: nya E-klass är svår att skilja från syskonen C- och S-klass. Foto: Anders Wiklund/TT

Länge fanns det något outtröttligt, rustikt och tidlöst över Mercedes-Benz mellanstora modell, den som sedan 1994 kallas E-klass.

Förvisso naggades det outtröttliga och tidlösa rejält i kanten av långvariga rostproblem och frågan är hur företagets gamla paradgren - sammansättningskvalitet - står sig 2016. Eller om det ens har någon relevans längre.

Annons

I pressmaterialet för nya Meredes-Benz E-klass, den nionde generationen sedan 1953, är det inget försäljningsargument som hålls fram. I stället är det avancerad, digital teknik som profilerar W213 (modellkoden).

Bilen är proppfull med kameror och radarsensorer, som tillsammans utforskar området runt bilen flera gånger per sekund. Informationen kan användas för att undvika olyckor med såväl andra bilar som oskyddade trafikanter.

Dessutom kan nya E-klass utrustas med så kallad drive pilot, vilket gör att bilen i vissa situationer kan köra på egen hand. Exempelvis på motorväg, där systemet både kan följa framförvarande bil och hålla sig mellan vägmarkeringarna. I kökörning hakar bilen på framförvarande fordon - onekligen bekvämt! Men nyttan totalt sett är tveksam. Om några år kommer det att finnas bilar som kan köra helt själva efter att föraren matat in en destination. Det kommer bland annat att öka trafiksäkerheten. I det ljuset är drive pilot årgång 2016 ett halvgånget steg.

Provbilen är en E 220 d, med nyutvecklad fyrcylindrig dieselmotor på 194 hästkrafter och smått extrem extrautrustning; prislappen stiger från 389|900 kronor till 613150!

Det mest imponerande är fjädringskomforten. Trots att bilen rullar på 20-tumsfälgar tassar den mjukt och följsamt över ojämnheter. Bilen är även utrustad med extra ljudisolering, och den är verkligen behagligt tyst - även om just däcksurret tränger in mer än förväntat.

Den nya dieselmotorn går mycket mjukt och behagligt, och har god kraft i alla lägen. Samarbetet med den nioväxlade automatlådan är förstklassigt. Förbrukningen vid blandad körning anges till 0,39 liter diesel per mil. Även om vi inte når den siffran är E 220 d bevisligen mycket bränslesnål.

Interiören bär stora likheter med lyxmodellen S-klass, och provbilen har extrautrustning i form av två stora färgskärmar (31,2 centimeter bilddiagonal vardera). På den vänstra visas hastighet, varvtal, bränsleekonomi, radiokanaler och även navigationsanvisningar om så önskas. Föraren kan välja mellan flera olika vyer. På den högra syns "allt annat", främst mängder av menyer för att styra bilens olika funktioner. En nyhet är även två smidiga touchkontroller i rattekrarna, en för vardera skärmen.

Bakom all digital grannlåt är även ny E-klass en behaglig och mycket genomtänkt familjebil i stora klassen. Volvo S90 kommer inte att få någon enkel match senare i år. (TT)

Eric Lund

En klassisk Mercedes: Fyra dörrar, sedankaross. E-klass är alljämt en grundbult i modellprogrammet, som för övrigt svällt i alla riktningar med suv:ar, coupér och crossover... Foto: Anders Wiklund/TT
En klassisk Mercedes: Fyra dörrar, sedankaross. E-klass är alljämt en grundbult i modellprogrammet, som för övrigt svällt i alla riktningar med suv:ar, coupér och crossover... Foto: Anders Wiklund/TT
Mercedes-Benz följer i Audis fotspår med en "enhetsdesign" för nästan alla modellserier: nya E-klass är svår att skilja från syskonen C- och S-klass. Foto: Anders Wiklund/TT
Mercedes-Benz följer i Audis fotspår med en "enhetsdesign" för nästan alla modellserier: nya E-klass är svår att skilja från syskonen C- och S-klass. Foto: Anders Wiklund/TT
En klassisk Mercedes: Fyra dörrar, sedankaross. E-klass är alljämt en grundbult i modellprogrammet, som för övrigt svällt i alla riktningar med suv:ar, coupér och crossover... Foto: Anders Wiklund/TT
En klassisk Mercedes: Fyra dörrar, sedankaross. E-klass är alljämt en grundbult i modellprogrammet, som för övrigt svällt i alla riktningar med suv:ar, coupér och crossover... Foto: Anders Wiklund/TT
Fenomenala färgskärmar möter föraren i denna extrautrustade E-klass, men även i standardutförandet är det en ergonomisk och trivsam arbetsplats. Foto: Anders Wiklund/TT
Fenomenala färgskärmar möter föraren i denna extrautrustade E-klass, men även i standardutförandet är det en ergonomisk och trivsam arbetsplats. Foto: Anders Wiklund/TT
Interiören kan lysas upp med indirekt led-belysning bakom paneler och lister. Men att kunna välja mellan 64 olika kulörer är kanske en smula överdrivet. Foto: Anders Wiklund/TT
Interiören kan lysas upp med indirekt led-belysning bakom paneler och lister. Men att kunna välja mellan 64 olika kulörer är kanske en smula överdrivet. Foto: Anders Wiklund/TT
Interiören kan lysas upp med indirekt led-belysning bakom paneler och lister. Men att kunna välja mellan 64 olika kulörer är kanske en smula överdrivet. Foto: Anders Wiklund/TT
Interiören kan lysas upp med indirekt led-belysning bakom paneler och lister. Men att kunna välja mellan 64 olika kulörer är kanske en smula överdrivet. Foto: Anders Wiklund/TT
Med knapparna till vänster aktiveras de automatiska körsystemen. Spakarna på rattstången är uppifrån blinker och vindrutetorkare, i mitten elektrisk rattjustering och nederst farthållare. Foto: Anders Wiklund/TT
Med knapparna till vänster aktiveras de automatiska körsystemen. Spakarna på rattstången är uppifrån blinker och vindrutetorkare, i mitten elektrisk rattjustering och nederst farthållare. Foto: Anders Wiklund/TT
Siluetten av den lilla stolen har funnits i Mercedesbilar med eljusterade säten ända sedan 1970-talet. Med knapparna "1-2-3" kan tre olika förare spara sina favoritkörställningar. Burmesterhögtalaren är ett dyrt tillval - och ser ut som ett exklusivt durkslag Foto: Anders Wiklund/TT
Siluetten av den lilla stolen har funnits i Mercedesbilar med eljusterade säten ända sedan 1970-talet. Med knapparna "1-2-3" kan tre olika förare spara sina favoritkörställningar. Burmesterhögtalaren är ett dyrt tillval - och ser ut som ett exklusivt durkslag Foto: Anders Wiklund/TT
Fakta

Mercedes-Benz E 220 d

Allmänt

Motor: Fyrcylindrig 2,0-liters dieselturbo.

Växlar: Nioväxlad automatlåda, bakhjulsdrift.

Tjänstevikt: 1680 kg - kan skilja beroende på bilens utrustning.

Maxlast: 640 kg - kan skilja beroende på bilens utrustning.

Max släpvagnsvikt: 2100 kg.

Längd/bredd/höjd: 492/185/147 cm.

Ekonomi

Betyg: 3

Pris från: 389900 kronor (provbilen 613|150).

Skatt: 1155 kronor.

Garantier: 2 års nybilsgaranti, 30 års rostskyddsgaranti, 3 års vagnskadegaranti, 30 års lackgaranti, 4 års (upp till 30 års) vägassistans. Rostskydds-, lack- och väggaranti förnyas vid service på auktoriserad verkstad.

Säkerhet

Betyg: 5

3-punktsbälte på alla platser: Ja.

Krockkuddar: Sju och som tillval finns sidokrockkuddar bak samt bälteskrockkuddar i baksätet.

Aktiva nackskydd: Ja.

Antisladd: Ja.

Miljö

Betyg: 3

Bränsleförbrukning: 0,39 l /mil.

CO2-utsläpp: 102 g/km.

Komfort

Betyg: 5

Ställbar ratt: Höjd/längd.

Bagageutrymme: 540 liter.

Luftkonditionering: Ja.

Styrservo: Elektrisk.

Prestanda

Betyg: 4

Toppfart: 240 km/t.

Effekt: 194 hk vid 3800 varv/min.

Vridmoment: 400 Nm vid 1600-2800varv/min.

Acceleration: 0-100 km/t på 7,3 sekunder.

HELHETSBETYG: 4

Plus

Hög nivå, magnifik komfort, till synes god byggkvalitet (om än inte som på 1980-talet), spännande ny teknik, bränslesnål och snabb motor.

Minus

Högt pris, dyra säkerhetstillval.

Så här jobbar Kristianstadsbladet med journalistik: uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons