GDPR Illustration

Ta del av våra användarvillkor

Med dataskyddsförordningen GDPR (General Data Protection Regulation) har vi uppdaterat våra användarvillkor så att det framgår vilka uppgifter vi samlar in från dig – och vad vi använder dem till. När du besöker våra webbplatser och appar samlar vi in uppgifter från dig för att förbättra din användarupplevelse. Det inkluderar även vilka annonser vi visar för dig.

Äldre kan luras efter krav på underskrift

Människor luras in i skriftliga avtal med påstridiga telefonförsäljare. Den första september träder en lagändring i kraft som skulle hjälpa och uppmana till eftertanke - men i praktiken kan den få helt motsatt effekt.(TT)
Publicerad 25 augusti 2018

Om telefonförsäljarens erbjudande låter lysande och du bestämmer dig för att slå till måste du från och med den första september skriftligen bekräfta att du verkligen går med på att köpa produkten eller tjänsten. Förhoppningen är att det nya kravet ska skydda konsumenten genom längre betänketid och chans att reflektera kring köpet, till skillnad från de snabba beslut som muntliga avtal kan locka till.

””

"Ett helt annat"

Majoriteten av de som luras är äldre personer, enligt Grafström. Han säger att alldeles för många litar på säljaren och inte läser igenom avtalen innan de skriver under. Man sätter en tilltro till att det som utlovas muntligt är samma sak som står skriftligt.

””

Hinner passera

Strax efter att de skickat avtalet, ringer försäljaren upp igen och stressar konsumenten till att underteckna.

””

Konsekvensen kan bli att man då signerat ett avtal som det står något helt annat i, än det man fått förklarat för sig på telefon. Sedan går det så lång tid innan man får den första räkningen att fristen för ångerrätt hinner passera.

””

TT