GDPR Illustration

Ta del av våra användarvillkor

Med dataskyddsförordningen GDPR (General Data Protection Regulation) har vi uppdaterat våra användarvillkor så att det framgår vilka uppgifter vi samlar in från dig – och vad vi använder dem till. När du besöker våra webbplatser och appar samlar vi in uppgifter från dig för att förbättra din användarupplevelse. Det inkluderar även vilka annonser vi visar för dig.

Forskare: Skogsrester kan driva inrikesflyget

Restprodukter från svensk skogsindustri kan inom några år driva hela det svenska inrikesflyget, visar en förstudie som forskare vid Luleå tekniska universitet gjort. Nu vill man testa tekniken i stor skala.(TT)

Förstudien har haft som syfte att visa om det finns tillräckligt med råvara i Sverige för att tillverka det gröna flygbränslet, och vad som krävs för kommersiell produktion. Ett högaktuellt projekt, med den uppmärksamhet som finns just nu kring flygets klimatpåverkan.

Restprodukter från svensk skog, bland annat grenar, toppar och svartlut som uppstår vid tillverkning av pappersmassa, täcker mer än väl behovet för att Sverige ska bli självförsörjande på klimatsmart flygbränsle, enligt forskarna.

Ansvarsperspektiv

""

""

En fördel är också att massaindustrin har goda möjligheter att integrera produktion av biobränsle, vilket kan sänka produktionskostnaderna.

Verklighet om fem år

Forskarna vill nu gå vidare med att visa att tekniken fungerar i stor skala under hela värdekedjan från råvara till att flyga på bränslet, och söker finansiering och deltagare till ett pilotprojekt för att demonstrera detta.

Ett pilotprojekt kan ta två-tre år, och ytterligare lika lång period krävs för att bygga kommersiella anläggningar innan svenskt flyg kan lyfta med hjälp av trädtoppar från inhemsk skog.

""

TT

Läs mer