Annons
Nyheter

Näthandel kan krympa köpcentrum inom några år

Försäljningen i svenska köpcentrum ökar men hur länge kan varuhusen hålla ställningarna mot den snabbt växande e-handeln? I värsta fall bara fram till 2021, enligt en ny rapport från HUI Research och NCSC.(TT)
Publicerad 9 november 2018

I fjol ökade omsättningen för köpcentrum i Sverige med 0,5 procent jämfört med ett år tidigare, enligt rapporten Svenska Köpcentrum 2018 från HUI Research.

Viker nedåt

Annons

Men redan om tre år kan tillväxten i försäljningen vara ett minne blott - i stället för en stigande omsättning kan varuhusen se hur affärerna krymper från 2021, enligt rapporten.

Det som skulle driva fram en sådan omvälvning i svensk handel är den allt större nätshoppingen, som enligt en ny studie växer som allra snabbast i Norden.

"Kommer tveklöst att påverkas"

Inglasade köpcentrum är inte ensamma om den här utmaningen, även så kallade handelsområden, likt Backaplan i Göteborg och Kungens Kurva i Stockholm riskerar att se en vikande försäljning 2025, enligt rapporten.

"Butiker i köpcentrum och handelsområden kommer tveklöst att påverkas av branschens strukturomvandling och i viss mån ersättas av andra verksamheter som till exempel restauranger, nöjen och tjänster. De aktörer som investerar i sina handelsplatser och är aktiva kommer att klara sig bäst", kommenterar Tobias Rönnberg, analytiker HUI Research.

Minska butiksytor

Konsekvenserna med en sådan utveckling innebär minskade butiksytor motsvarande 80 000-420 000 kvadratmeter, stigande vakanser i köpcentrum och i värsta fall stängningar.

Men HUI Research ser trots en sjunkande total tillväxt fortsatta möjligheter för handelsplatserna.

"Köpcentrum är viktiga aktörer i samhället och kommer även fortsättningsvis att vara knutpunkter för människor. Flertalet av Sveriges köpcentrum är redan i dag väl rustade inför den strukturella förändringen av branschen", kommenterar Kajsa Hernell, vd för NCSC.

TT

Annons
Annons
Annons
Annons