Annons
Nyheter

Readagar allt viktigare för svensk handel

Fars dag, Black Friday, Cyber Monday, julhandel och så mellandagsrea. Antalet kampanj- och readagar blir allt fler - och viktigare för detaljhandeln som nu väntar den intensivaste perioden på hela året.(TT)
Publicerad 11 november 2018

Det stora startskottet går den 23 november i och med det amerikanska shoppingfenomenet Black Friday. Förra året konsumerade svenskarna för 5,3 miljarder kronor, enligt en undersökning av Postnord - 1,7 miljarder mer än året innan.

Men egentligen börjar butikskedjorna och e-handelsföretagen med sina kampanjer i god tid inför, säger Johan Davidson, chefsekonom på branschorganisationen Svensk handel.

””
Annons

"Tvungna att hänga med"

Antalet kampanj- och readagar blir allt fler, och enligt Davidson också viktigare för den svenska detaljhandeln som genom e-handeln numera konkurrerar med hela världen.

Men med detta kommer också en del risker.

””

Den internationella konkurrensen bidrar till att sänka priserna för sällanköpshandeln och kan på sikt bli ett växande problem, hävdar Davidson.

””

I år sammanfaller Fars dag - som också är en viktig handelsdag - med världens absolut största, den så kallade singeldagen från Kina.

"Saknar motstycke"

Shoppinghögtiden den 11 november varje år uppkom under 1990-talet som en motreaktion på Alla hjärtans dag. Förra året konsumerade kineserna för minst 180 miljarder yuan, motsvarande över 225 miljarder kronor. Det är tio gånger mer än amerikanerna under Black Friday.

Singeldagen har ännu inte slagit igenom fullt ut i Sverige, även om några kedjor börjat haka på.

””

TT

Annons
Annons
Annons
Annons