GDPR Illustration

Ta del av våra användarvillkor

Med dataskyddsförordningen GDPR (General Data Protection Regulation) har vi uppdaterat våra användarvillkor så att det framgår vilka uppgifter vi samlar in från dig – och vad vi använder dem till. När du besöker våra webbplatser och appar samlar vi in uppgifter från dig för att förbättra din användarupplevelse. Det inkluderar även vilka annonser vi visar för dig.

”Vi får inga riktiga besked”

När Skånetrafikens tjänstemän har beslutat att dra in slingan på Österäng känner sig boende svikna av politikerna. De anser att politikerna borde ta ansvar för kollektivtrafiken, inte tjänstemännen.Österängslingan har utretts rejält och kompromisslösningen är bra. Men det är ingen fråga för kollektivtrafiknämnden, säger dess ordförande Mats Persson (FP).
Nyheter • Publicerad 8 september 2014
Arga resenärer. Ingert Wulff, Alice Larsson, Laila Eisner och Signe Fridholm protesterar mot flytten av busshållplatserna på Österäng.
Arga resenärer. Ingert Wulff, Alice Larsson, Laila Eisner och Signe Fridholm protesterar mot flytten av busshållplatserna på Österäng.Foto: Foto: Bosse Nilsson

De går med käpp och rullator. En del är över 80 år, känner sig ännu pigga och knatar med energi men utan brådska mot det som föreslagits bli ny vändhållplats för busslinje 2 på Österäng.

– Här, mittemot förskolan, ska det byggas. När vet vi inte, vi vet inte ens när bussen kommer att försvinna. Vi får inga riktiga besked, säger Laila Eisner.

De bor mitt på Österäng, hon och maken Alois, och säger att för deras del spelar det ingen roll. Men de tänker på alla andra. De som har svårt att gå, funktionshindrade, äldre.

– Jag förstår inte vitsen med att ta bort slingan. Bussen kommer inte att tjäna någon tid på att vända här, det kommer också att ta fyra minuter, lika lång tid som det tar att åka slingan, säger Alois.

Medhåll av de andra

Han får ivrigt medhåll av de andra. Av Alice Larsson, som bott på området i nio år, är över 80 år, och kämpar för de som är svagare. För hon vet att hon kommer också att få problem när hon får svårare att gå längre sträckor.

Och av Signe Fridholm, som går med rullator, bor en bit bort och kommer att få 600 meter till bussen.

– Det går inte. Då får jag ta färdtjänst istället. Det blir ju mycket dyrare för alla, säger hon och förstår inte samhällsekonomin i detta beslut.

De har haft möten och påtalat sina synpunkter. Sagt att bussen behöver inte gå så ofta som nu, bara de inte tar bort hållplatser längs slingan.

Att få ”anropsstyrd trafik” där taxi ska hämta och köra till busshållplatsen tror de inte är en bra lösning. Bland annat för att det ska beställas långt i förväg, och för att det kommer att ta tid att gå ut och in ur taxi och buss vid bytena.

– Många har flyttat hit till Österäng just på grund av de goda bussförbindelserna. När de nu försvinner kommer många att överväga att flytta. Det blir ett bekymmer för ABK, säger Alice Larsson.

Skolelever klagar

De tar också upp att ett skäl till ändringen är att skolelever klagat över att bussarna ofta är sena.

– Då får de lära sig att ta en tidigare buss. Det är gymnasieelever vi talar om, och de ska förberedas för vuxenlivet. Man kan inte komma sent till en arbetsplats och skylla på bussen, säger Laila Eisner.

Men den lilla gruppen anser också att det varit för täta skott mellan politikerna i regionen och i kommunen. Och att tjänstemännen får agera för självsvådligt.

– Politikerna är ändå uppdragsgivare åt Skånetrafiken, som nu har monopol. Politikerna upplevs som för flata mot Skånetrafiken. Varför är en sådan här fråga inte uppe i kollektivtrafiknämnden? undrar flera i gruppen.

Som också påtalar att det inte bara är de boende på Österäng som är beroende av busstrafiken.

Även flera av närboende i villakvarteren genar bort till hållplatserna längs slingan och går på bussen där.

Kollektivtrafiknämnden är den politiska instans som ansvarar för planering och genomförande av kollektivtrafik i Skåne, och därmed den politiska instans som bestämmer över Skånetrafiken.

Men alla ärenden går inte upp till deras beslutsnivå, förklarar ordföranden Mats Persson.

– Vi har den ordningen att vi inte tar tidtabeller och om bussen ska gå i slinga eller till hållplatser. Den typen av frågor hanterar vi inte i nämnden, utan den sköts av kompetensen, de som är proffs. Vi tycker inte det är önskvärt med voteringar om bussen ska gå höger eller vänster.

Så den högste ansvarige för nämnden anser därmed att det är en tjänsteman, en affärsområdeschef, som är ansvarig för hur bussarna går på Österäng.

– Det är trafikinspektörerna som tar den här typen av beslut. Det är på ren förvaltningsnivå.

När det gäller just Österängslingan tycker han att de har gjort en rejäl utredning och kommit fram till en bra kompromisslösning:

– Vi har många resenärer som vi lyssnar på, i det här fallet är det resenärer som ska ta sig till och från skolan, då analyserar man vad som är bäst för flest, vi kan aldrig tillgodose alla resenärers individuella resebehov. Här är bedömningen att anställdas och elevers behov väger tungt och vi behöver hitta en lösning som tillgodoser dem.

– För de som har svårt att ta sig till och från hållplatsen blir det anropsstyrd trafik. Det här ska tillgodose alla parter.

Vad är vinsten med förändringen?

– Att restiden och punktligheten på den här linjen blir bättre för de stora flertalen.

Mats Persson säger också att de inte själva sitter och räknar på tiderna, utan har utbildade personer i organisationen som gör det.

Pierre Månsson (FP) är kommunstyrelsens ordförande i Kristianstad. Han kommenterar invånarnas krav på politiskt ansvar:

– Det är en diskussion du ska ta med Skånetrafiken. Jag är dåligt insatt i Region Skånes organisation, och vi kan och ska inte ha synpunkter på hur de hanterar detta.

Däremot säger han att kommunens politiker, med honom själv i spetsen, var aktiva för att ta fram kompromisslösningen, när positionerna var låsta.

– Skånetrafikens vd var tydlig med att från december skulle de inte trafikera slingan, utan vända vid skolan. I det läget sa jag att vi i kommunledningen måste vara aktiva och hitta en lösning. Jag föreslog det här med taxihämtning vid hållplatserna, som man gör på landet. Det har de sagt ja till. Det är inte den bästa lösningen, men min uppgift var ändå att pressa Skånetrafiken att göra något.

Tor Gasslander
Clifford Johansen
Så här jobbar Kristianstadsbladet med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.