Annons

Stort missnöje i Vinslöv med nya biljettpriser

Missnöjet med Skånetrafikens nya biljettsystem är stort i Vinslöv. Många har skrivit under en protestskrivelse om hur orättvist de tycker att det slår mot elever och andra Vinslövspendlare.
Vinslöv • Publicerad 18 januari 2020 • Uppdaterad 19 januari 2020
Vinslövsbor har samlats vid stationen för att inför Kb illustrera sitt missnöje med Skånetrafikens taxehöjningar.
Vinslövsbor har samlats vid stationen för att inför Kb illustrera sitt missnöje med Skånetrafikens taxehöjningar.Foto: Tommy Svensson

Vinslövsbon Nina Bendahl är en av initiativtagarna till en protestskrivelse till Skånetrafiken med 106 namnunderskrifter och till en insändare i Kristianstadsbladet i samma ämne. Det brevskrivarna reagerar över är Skånetrafikens nya biljettsystem med ny zonindelning och hur det i det här fallet slår mot grundskoleelever och andra som pendlar till och från Vinslöv.

Vinslövsbor som pendlar till Hässleholm får numera lösa biljett för vad som kallas för mellanzon och terminskortet som tidigare fanns för grundskoleelever har tagits bort.

Annons

– Terminskortet som fanns tidigare kostade ungefär 1500 kronor och gällde under skoltider på vardagar, men sedan tog man plötsligt bort det kortet utan att informera. Barnen är nu hänvisade till att istället köpa ordinarie månadskort med barnrabatt, vilket kostar 510 kronor i månaden in till stan. Det innebär nästan en dubblering av priset, säger Nina Bendahl.

Vinslövsbor protesterar mot Skånetrafikens taxehöjningar. Ett par av initiativtagarna är Ellicka Hermodsson och Nina Bendahl, här i samspråk med ytterligare en Vinslövsbo om nya systemet.
Vinslövsbor protesterar mot Skånetrafikens taxehöjningar. Ett par av initiativtagarna är Ellicka Hermodsson och Nina Bendahl, här i samspråk med ytterligare en Vinslövsbo om nya systemet.Foto: Tommy Svensson

– Man har motiverat månadskort för barnen med att de kan resa alla andra tider, men har man ett tolvårigt barn vill man inte att det ska vara ute och resa på kvällarna utan man vill att kortet ska gälla under skoltid, och man vill inte betala en massa pengar, säger Nina Bendahl.

Brevskrivarna jämför som exempel med Tyringe, som tillhör undantagen i nya biljettsystemet som gjorts på grund av att orten räknas som glesbygd. Det innebär att zonen från Tyringe sträcker sig till 18 kilometer i stället för som från Vinslöv, åtta kilometer, och att ett månadskort för en vuxen som vill pendla till Hässleholm från Tyringe kostar 550 kronor och från Vinslöv 850 kronor.

– Vi är av någon anledning undantagna från undantaget. Man säger att det beror på att orterna är olika glesa, att Vinslöv är mer tättbefolkat än Tyringe, säger Nina Bendahl frågande.

Brevskrivarna reagerar också mot att det nya systemet uppges som rättvist för att det räknar antalet kilometer och det har de kommunicerat med Skånetrafiken om.

– Jag fick till svar att Vinslöv hade fördelar i det gamla systemet och då blir det lite grann som att det nu är vår tur att drabbas av orättvisa. Så kan man inte resonera. Det blir konstigt om man ska turas om att drabbas av orättvisa. Då är det väl bättre att skapa ett system som fungerar för alla, säger en av initiativtagarna, Ellicka Hermodsson.

Inte bara månadskorten har gjort resandet dyrare från Vinslöv, utan även enkelbiljetter.

– När jag häromdagen skulle åka till Hässleholm för att uträtta något ärende skulle det kosta mig 102 kronor att åka fram och tillbaka. Det kostar mer än det jag skulle handla och det blir billigare att ta bilen, säger Maria Larsson, Vinslövsbo som ställer sig bakom skrivelsen.

Just den här lördagen hade Nina Bendahl via Facebookgrupper försökt få folk till stationen i Vinslöv för att visa missnöjet för Kristianstadsbladet och det kom så många som runt 60 personer.

– Jag känner att tågen verkligen engagerar Vinslövsborna. Stationen är en av anledningarna till att många har flyttat till Vinslöv genom åren. I framtiden tänker jag att det ska vara möjligt att bo så här och inte ha bil, utan bara elcykel, och att man använder sig av kollektivtrafik.

Annons

Hon säger att de olika priserna i grunden är en demokratifråga.

– Man pratar om att det är viktigt att inte stad och land hålls isär, men det här beslutet går stick i stäv med alla sådana signaler. Strukturerna måste hjälpa oss att göra rätt val. Det ska inte vara billigare att ta bilen.

Marcus HaraldssonSkicka e-post
Så här jobbar Kristianstadsbladet med journalistik: uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons