Annons

Skånetrafikens otydliga information och nya biljettsystem

”Nu fortsätter resan framåt den 14 december” står som rubrik på en affisch. Är det då vi ska använda nya biljetter? På de nya automaterna står ”Snart kan du köpa dina biljetter här!” Vad betyder ”snart”? Varför denna otydlighet när det är den 15 som gäller, undrar Tuija Nieminen Kristofersson i Bromölla.
Kollektivtrafik • Publicerad 12 december 2019
Detta är en insändare i Kristianstadsbladet. Åsikter som uttrycks är skribentens egna.
Nytt biljettsystem gäller, men när? Informationen är otydlig.
Nytt biljettsystem gäller, men när? Informationen är otydlig.

På hemsidan söker jag förgäves information om hur biljetterna fungerar 12/12 för en längre resa. Under rubriken Så här reser du klickar jag på info om biljetterna, kommer bara till det nya systemet. Vad är det som gäller egentligen? Ingen information fanns på hemsidan om att ena biljettautomaten försvann till exempel på Bromölla station redan i oktober. Det är ingen hjälp att läsa det i en affisch när man väl är på stationen. Det hade varit kundvänligt att tydligt på hemsidans första sida annonsera att från med dagen x börjar Skånetrafiken byta ut automater, var på plats i god tid för att hinna köpa biljetten i den enda kvarvarande automaten.

Appen säger en sak, biljettautomaten en annan.
Appen säger en sak, biljettautomaten en annan.

För en vecka sedan sökte jag information om en resa. Fann på hemsidan att jag för sträckan kan köpa en 24-timmars biljett. Vid automaten fungerade det inte. Konduktören säger att det gäller bara i appen. Varför då inte lägga denna information på hemsidan? Varför vill Skånetrafiken styra oss till det digitala när den själv inte klarar av att ens på hemsidan ge korrekt information?

Annons

Det tråkigaste är ändå att Jojo-kortet försvinner. De som utsatts för rånförsök vid biljettautomaterna när de använt sina bankkort vill helst ha en säkrare biljett. Om man inte vill använda app så återstår det nya kortsystemet. Varför ska man ladda med resor i stället för pengar?

Om man inte är pendlare med månadskort utan reser bara ibland men till olika destinationer i Skåne så måste man skaffa ett kort för varje slags resa. För sju olika former av resor måste man betala 7x 30 = 210 kr bara för själva korten. Det är givetvis mycket enklare att ladda ett kort med pengar i stället. Så kan man göra hos länstrafiken i Kronoberg, Kalmar, Södermanland, Dalarna och givetvis i Stockholm. Dessutom kan man få upp till 20 procent rabatt jämfört med en vanlig enkelbiljett. Vad är det för fel med Jojo-kortet? Jag kan till och med tänka mig att avstå från rabatten på 10 procent (det var 20 procent i början) om jag i stället har ett smidigt resekort som jag kan ladda med pengar och resa vart jag vill med. Det har redan påpekats att turister och andra på tillfälliga besök kommer att ha mer nytta av en reskassa än kort laddat med resor till en destination.

De nya priserna kommer förhoppningsvis att justeras så fort som möjligt. Det är inte rimligt att betala 51 kronor (nu 39 kr) Bromölla-Kristianstad enkel för en sträcka på 25 kilometer när man kan åka till Malmö för 105 kronor. Tyvärr skadar dessa priser och det nya biljettsystemet Kristianstad som handelsstad och i slutändan miljön – det blir billigare att ta bilen.

Tuija Nieminen Kristofersson

Bromölla

Annons
Annons
Annons
Annons