Estetiska ämnen stimulerar till kreativitet
Vi som arbetar på Estetiska programmet vet annat. Vi vet att här finns gott om elever som har planer på att bli journalister, lärare, poliser, socionomer, arkitekter, civilingenjörer med mera och de har kommit underfund med hur mycket mer stimulerande deras högskoleförberedande studietid blir när de kompletterar med ett estetiskt intresseområde. Ett estetiskt intresseområde som stimulerar till kreativitet, vilket du har nytta i alla yrken. Studierna blir helt enkelt roligare, men Dahlman tycker nog inte att studier ska vara roliga får jag en känsla av.
Mätningen Dahlman refererar till är sprungen av en tid (2007) då kraven för att komma in på de olika programmen såg olika ut, inte de inträdeskrav som vi har sedan reformen 2011 där det krävs godkänt betyg i matte, svenska och engelska samt godkänt i nio ytterligare ämnen. Hade mätningen gjorts efter 2011 och reflekterat de förhållanden som gäller idag hade resultatet sett annorlunda ut, det vet vi.
Vi vet också att våra elever efter sina studier gör en mängd olika saker, studerar vidare till största del, men en del elever väljer också att etablera sig på arbetsmarknaden och det borde väl vara i Dahlmans smak tänker jag. Och naturligtvis är det min förhoppning att en del av eleverna också jagar sina drömmar (kanske till och med parallellt med att de jobbar eller pluggar vidare) inom de estetiska inriktningarna bild & formgivning, dans, estetik och media, musik och teater. För som du skrev om Alicia Vikander ”Gör som Alicia: Tro att du är nån” det vet jag att eleverna på estetiska programmet är.
Tony Ivarsson
rektor estetiska programmet, Christian 4:s Gymnasium