Annons

VD: ”Vi har inte hört flasklock från kommunen”

Butiksdöden i innerstan fortsätter när inredningsbutiken Royal Design kör utförsäljning för att butiken ska upphöra.
– Det stämmer, den ”high street” och centrumnära handel som kommunen och staden vill värna går ju tyvärr helt på andra hållet, säger Magnus Pettersson, VD för inredningskedjan Royal Design.
KRISTIANSTAD • Publicerad 13 augusti 2019 • Uppdaterad 14 augusti 2019
Foto: Mikael Persson

Det stora loket för handeln i innerstan har H&M kallats. Ett stenkast bort längs Östra Storgatan ligger inredningsbutiken Royal Design – i alla fall ett tag till. Affischer i skyltfönstren visar att det råder utförsäljning för att butiken ska upphöra.

Butiken är en av tretton fysiska butiker i landet och på internetsidan beskriver sig företaget som den största inredningsbutiken online för design, smycken, bakning och heminredning.

Annons

– Det stämmer att vi ska slå igen butiken, vi har dragit lasset med de anställda de senaste dagarna, säger Magnus Pettersson, VD för Royal Design.

– Kristianstad är en jättefin stad som har alla förutsättningar att ha en fin och trevlig ”high street”, alltså centrumbelägna butiker och andra verksamheter i trevlig mix.

Men för butiken i Kristianstad, och Kristianstads innerstad i stort, har det ju bara gått på andra hållet.

– Staden, kommunen, vill ju värna den typen av handel som betyder att människor skall vara i innerstan. Under nästan ett helt år var gågatorna uppgrävda och att den ena butiken efter den andra har slagit igen har ju så klart påverkat det här beslutet.

– Summa summarum är det ju lönsamheten men vårt avtal med fastighetsägaren löper ut i höst och skulle vi fortsatt hade vi behövt ha lite mer reaktioner från kommunen och besked om innerstans framtid, säger Magnus Pettersson.

Här saknas innehåll

Fastighetsägaren har varit väldigt tillmötesgående med de behov av uppfräschning och anpassning som Royal Designs butikskoncept kräver. Från kommunen har det varit tyst.

– Vi har inte hört flasklock från dem, vi har en driven butikschef som verkligen försökt få loss information men inte lyckats, säger Pettersson.

För Royal Design som kedja är man inte intresserad av lägen som C4 Shopping.

– Den typen av outletområden och liknande är inte det vi ser som framtiden. Framtidens kunder vill inte nödvändigtvis ha bil och kan därmed inte ta sig till sådana områden.

– Vi vill ha lägen centralt.

Annons

Magnus Pettersson tar Umeå som exempel.

– Där etablerades ett jätteområde utanför staden och alla butiker skulle flytta ut dit. Nu några år senare flyttar de tillbaka och staden vill verkligen ha handeln i centrum.

I butiken jobbar tre till fyra anställda med olika anställningsgrad. De kommer att få möjlighet att arbeta vidare inom kedjan, om så är möjligt.

– Det här är ju det sämsta beskedet man kan komma med till personalen. Vi vill ju behålla alla och hitta lösningar i görligaste mån, säger Magnus Pettersson.

Och VD:n kommer tillbaka till innerstadens potential i Kristianstad.

– Det som händer är verkligen sorgligt. Den kontinentala känslan med restauranger och en härlig mix. Nu går det bara utför, avslutar Magnus Pettersson.

Mikael PerssonSkicka e-post
Så här jobbar Kristianstadsbladet med journalistik: uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons