Annons

Resan betalas smidigast genom appen

Svar till Klas-Håkan Peterssons kritik mot Skånetrafiken i torsdagens jourhavandespalt där han ansåg att konsumenten lämnas med Svarte Petter när man måste betala med bankkortet.
Replik • Publicerad 11 november 2019
Detta är en opinionstext i Kristianstadsbladet. Åsikter som uttrycks är skribentens egna.
Många är oroliga över vad som händer nu när Jojo-kortet försvinner.
Många är oroliga över vad som händer nu när Jojo-kortet försvinner.Foto: Tom Wall

Jag inser att Klas-Håkan Petersson och flera med honom inte är glada för att Jojo-kortet försvinner.

Bakgrunden till att vi tar bort kortet är att tiden sprungit ifrån den teknik som det bygger på. Men en lika viktig drivkraft har varit att skapa ett smidigare sätt för våra kunder att betala sin resa.

Annons

För att erbjuda våra kunder flera alternativ till dagens Jojo-kort har vi tagit fram en rad olika lösningar. Den smidigaste för många är att betala via vår app. En annan smidig lösning är att betala med ditt vanliga betalkort från banken. På så vis slipper du ett kort och slipper även att hålla reda på ditt saldo och så vidare. Men vill du inte använda dessa två lösningar kan du även använda vårt res-kort eller köpa biljett på kundcenter, hos ombud eller i automat.

Att du – och tydligen flera med dig – känner er otrygga att betala med era betalkort ombord på bussar och tåg är givetvis svårt för mig att argumentera mot. Men jag hoppas verkligen att våra tåg är minst lika säkra som övriga platser där vi alla använder våra bank kort som i affärer och på restauranger.

Jag hoppas verkligen att vi även fortsättningsvis får hälsa dig välkommen ombord hos oss.

Camilla Bunke, försäljningschef på Skånetrafiken

Annons
Annons
Annons
Annons