Dacias nya “dragqueen”
Vägarna runt Aten där vi kör nya Duster är påfallande folktomma. När vi frågar personalen på hotellet vad det beror på så svarar man att ”alla är i Italien och jobbar”. Den ekonomiska krisen i Grekland är långt ifrån över men det bekymrar inte Dacia - tvärtom så gynnar det försäljningen av nya lågprisbilar.
Gamla Duster kändes som ett designmässigt hastverk och komforten lämnade en del övrigt att önska. Å andra sidan började lockpriset på 99 900 kronor så många kunder svalde bristerna. Nu har dock franskrumänska Dacia lyssnat på klagomålen och tagit fram en helt ny bil till oförändrat grundpris. Det tackar vi för och utvändigt stoltserar nya Duster med bland annat en helt ny lampdesign, högre midjelinje, bredare hjulhus och en biffigare grill.
Även invändigt är allt nytt samtidigt som materialvalen fått bättre kvalitetskänsla. Ljudabsorberande material och tjockare glasrutor gör dessutom att ljudnivån i kupén upplevs som riktigt bra. Däremot går det inte att trolla hur mycket som helst med ytorna i en kompakt suv. Ska fullvuxna åka i baksätet så måste framstolarna skjutas fram, vilka för övrigt bjuder på bekväm sittkomfort.
Under huven erbjuds tre välbekanta motoralternativ varav inroparen är en humorlös bensinfyra på 115 hästkrafter. Är du på jakt efter fler kusar så finns dock en betydligt roligare bensinmaskin på 125 hästar samt en diesel på 110.
Hela bunten erbjuds med fyrhjulsdrift mot ett pristillägg på 15 000 kronor. Vill du däremot ha automatlåda så finns det bara till den framhjulsdrivna dieselspisen och slutnotan hamnar då på 159 900 kronor. Vi testar den största bensinaren med fyrhjulsdrift och ju fler mil vi lägger till handlingarna desto mer imponerade blir vi. Vem köper sig då en Dacia Duster? Tja, inte minst kunder som egentligen tänkt sig något bättre begagnat men istället väljer en ny bil med förmodligen högre säkerhet och som tzatziki på de grekiska färsbiffarna - tre års garanti. Det kanske är läge för att byta reklamlåt till Queens “A Kind of Magic”. (CNP)
Willy Priske och Johannes Gardelöf