Det här kan vara nya folkvagnen
Efter att den klassiska folkabubblan vinkat farväl är det storsäljaren Golf som kommer närmast epitetet folkvagn. Men nu lanseras T-Cross som faktiskt kan bli en ny aspirant på titeln. Minstingen i suvfamiljen har nämligen en befriande enkelhet över sig och det ska locka såväl gamla som unga.
Volkswagen ska erbjuda över trettio suvmodeller år 2025 och förutspår att varannan bil som säljs om sex år ska tillhöra den populära bilklassen. Nu är siffran var femte, så nya T-Cross är en viktig kugge i hjulet för att nå målsättningen. Det handlar i grunden om en Polo som legat på sträckbänken och dragits ut på alla håll och kanter. Vips har vi en småsuv som mäter 411 centimeter och det är ju egentligen inte särskilt smått. Ingen blir väl förvånad över att innerutrymmena är förvånansvärt bra och baksätet kan skjutas fjorton centimeter för att antingen prioritera fossingarna eller bagaget. Med stolarna i sin grundposition ryms 385 liter i skuffen och om vi istället talar färgliter så kostar testbilens metallickulör ”Makena Turquois” 6 500 kronor extra.
I maskinrummet erbjuds initialt en trecylindrig bensinmotor på antingen 95 eller 115 hästkrafter. Den första kan bli din från 199 900 kronor och då ingår en femväxlad manuell låda. Vi blir dock mest förtjusta i den större GT-versionen som dessutom har en sexväxlad historia och kan bli din från 223 900. Hostar du upp ytterligare 15 500 kronor så ingår en sjustegad dubbelkopplingslåda som gör T-Cross klart behändigare att umgås med i såväl Palmas stadstrafik som bergsvägarna upp till Chopin-museet i Valldemossa.
Markfrigången är hyfsade arton centimeter men för tuffare strapatser krävs fyrhjulsdrift och här spricker det för nya bubblan.
T-Cross är mer funky och finns enbart med framhjulsdrift. Alla med större behov hänvisas till den hårdrockande storebrodern T-Roc. (CNP)
Willy Priske och Johannes Gardelöf