Annons

”På grund av att jag behöver ensamåkning och åker med ledarhund, så erbjuds jag inte samma möjligheter som andra färdtjänstresenärer”

I början av sommaren flyttades beställningscentralen för färdtjänst- och sjukresor inom Skånetrafiken, till Hässleholm. Sedan dess, har en rad problem uppstått för mig som färdtjänstresenär.
Debatt • Publicerad 10 september 2018
Detta är en opinionstext i Kristianstadsbladet. Åsikter som uttrycks är skribentens egna.
Det är krångligt att åka färdtjänst med ledarhund, menar insändarskribenten.
Det är krångligt att åka färdtjänst med ledarhund, menar insändarskribenten.Foto: Staffan Lindbom

Det har handlat om försenade bilar, att bilar inte kommit alls, med mera. Men det största problemet uppstår, när jag som färdtjänstkund och som har ledarhund med mig i bilen och därför behöver personbil och måste vara ensamåkande, av säkerhetsskäl för att hunden ska kunna resa utan att riskera skador vid kraftiga inbromsningar och om det till exempel finns en rollator med i kombiutrymmet. Detta är något som Synskadades Riksförbund har varit med och drivit igenom, att vi med ledarhund, ska kunna åka ensamma i en vanlig personbil och inte i färdtjänstbussarna, där hunden inte är det minsta säker, om en olycka eller en kraftig inbromsning skulle vara nödvändig.

Telefonisterna får helt enkelt inte fram några tillgängliga bilar, eller så erbjuds jag hämtningstider som inte är rimliga över huvud taget. Det kan handla om flera timmar innan önskad tid, eller långt innan jag ska vara på en viss adress. Oftast har jag då fått prata med Trafikledningen. Trafikledningen får oftast fram en bil åt mig, men långt ifrån alltid. Detta har nu upprepats ett antal gånger under sommaren och de senaste veckorna och har orsakat stor frustration, så att jag känner mig tvungen att istället boka privattaxi, vilket kostar lite mer än vad en färdtjänstresa. Inom kommunen funkar det kanske någon gång, men inte vid längre resor som kan kosta flera hundralappar. Det känns helt enkelt diskriminerande och orimligt, att bara på grund av att jag behöver ensamåkning, personbil och åker med mitt hjälpmedel ledarhunden, så ska inte jag kunna erbjudas samma möjligheter och tider som alla andra färdtjänstresenärer.

Annons

Jag har mailat Skånetrafikens Kundtjänst vid ett flertal tillfällen, men får ej någon tillfredställande respons. Oftast får jag bara svaret: ”Vi tar frågan vidare till ansvariga” – och sedan hörs inget mer.

Jag vill på detta sätt uppmärksamma allmänhet och ansvariga på ett stort problem som inte verkar tas på allvar.

Ann-Sofie Karlsson

Annons
Annons
Annons
Annons