Annons
Chefredaktören har ordet

Jörgen Svensson: Jörgen Svensson: Den lilla skillnaden som är kärnan i vår verksamhet

En sak skiljer Kristianstadsbladet från många andra företag. Det är just den skillnaden som är kärnan i vår verksamhet.
Jörgen SvenssonSkicka e-post
Publicerad 11 januari 2019
Jörgen Svensson
Detta är en personligt skriven text i Kristianstadsbladet. Åsikter som uttrycks är skribentens egna.
Foto: Jörgen Svensson

Sedan tidigt i höstas har personalen på Kristianstadsbladet har varit involverad i ett slags varumärkesarbete. Inte alla hela tiden, men i uppstarten och sedan med delrapporter. Inget unikt för Kristianstadsbladet, såna där arbeten görs mest hela tiden i många företag och brukar se ungefär likadana ut. Det börjar med grupparbeten och post-it-lappar som klistras på blädderblock och som sedan redovisas i plenum.

Ofta mottas såna arbeten med en viss skepsis hos personalen, som oftast inte är säker på att arbetet landar i något matnyttigt. Många känner säkert igen sig i den beskrivningen. Jag är en förresten en typisk sådan luttrad person som satt upp väldigt många post-it-lappar, i alla dess färger, genom åren. Det är inte alltid som jag sett vare sig nytta eller resultat.

”Även internt har vi likt många andra företag ett behov av att förtydliga vad meningen med föreningen är.”
Annons

Den här gången hade jag en annan syn på arbetet. Delvis säkert beroende på att jag själv tillhörde initiativtagarna, i samarbete med marknadschefen Magnus Isaksson, men främst för att vi på riktigt behövde ventilera varför Kristianstadsbladet finns till och hur vi bäst förklarar det för våra läsare, gamla som nya. Även internt har vi likt många andra företag ett behov av att förtydliga vad meningen med föreningen är.

Det finns nämligen någonting med Kristianstadsbladets verksamhet som skiljer den från många andra företags. Demokratiaspekten. Bevakar inte vi dem som bestämmer i nordöstra Skåne är det ingen annan som gör det. Jag är fullt medveten om att det retar på sina håll när jag skriver det, men det tycker jag att vi kan bjuda på.

Det är nämligen sant.

”Det är kul att jobba med glada proffs. Motsatsen är betydligt värre.”

Vi anlitade reklammakaren Jonas Althén till att leda arbetet. En glad och entusiastisk skit som Jonas skulle lätt kunna bli nedskjuten av en ifrågasättande och kritisk redaktion, det vet alla som jobbat i den här miljön, men Jonas har lett arbetet på ett sätt att hans nyfikenhet om det redaktionella arbetet, vikten av detsamma, och faktiskt kärleken till tidningen inte riktigt kunde ifrågasättas. Det är kul att jobba med glada proffs. Motsatsen är betydligt värre.

Hur det slutade? Vi är inte klara. Men arbetshypotesen är att Kristianstadsbladet gör skillnad. Sedan 1856. Funkar.

Det är nämligen sant.

Trevlig helg!

Annons
Annons
Annons
Annons