Annons

Bättre utrymme för familjen

Hemtrevnaden infinner sig direkt när vi slår oss ner i den tredje generationens Kia Ceed. Komforten är ypperlig, lastutrymmet gott och atmosfären familjär. Det är helt enkelt en ny folkhemsfavorit som många familjer kommer att mysa i när höstmörkret lägger sig.
Publicerad 19 september 2018

Ceed har gjort en imponerande klassresa sedan debuten 2006 och modellen har inte minst sett till att Kia blev Sveriges tredje största bilmärke under förra året – strax efter Volvo och Volkswagen. Nu är det dags för den tredje generationens Ceed att försvara bronsplatsen. En grannlaga uppgift som den helt nya versionen tar sig an enligt principen att inte ändra för mycket på ett vinnande koncept.

”Förändringarna har skapat ett större bagageutrymme med lägre lasttröskel och bredare öppning.”

Designen är skapad i tyska Frankfurt medan produktionen sker i slovakiska Zilina. Det rör sig alltså om en heleuropeisk familjebil som vid en hastig anblick kan ge intryck av att inte bjuda på så många nyheter – men skenet bedrar. Kia Ceed är verkligen rakt igenom ny och bygger på en plattform som är tjugo mm bredare och tjugotre mm lägre. Förändringarna har skapat ett större bagageutrymme med lägre lasttröskel och bredare öppning. Dessutom är insidan betydligt rymligare för samtliga resenärer och det är lätt att komma överens med sjutumsskärmen som inkluderar såväl backkamera som navigation.

Annons

Vad tycker vi då om designen? Tja, inte minst fronten har lånat sina drag från Stinger och det gör inte saken sämre. Luftintagen har exempelvis växt till sig och strålkastarna svävat ut.

Den nya plattformen bidrar också till ett trettio procent styvare chassi och vips är uppförandet på vägen både roligare och säkrare. Kia har blivit så pass styva i korken att de förlagt en del av provkörningen till racerbanan ”Autodromo Internacional do Algarve” utanför portugisiska Faro.

Vi kör den förväntade svenska storsäljaren, vilket innebär en trecylindrig maskin på 120 hästar som kamperar ihop med en sexväxlad låda. Det är en helt acceptabel trepip som bemästrar noll till hundra på elva sekunder så det är ärligt talat ingen racer för bankörning.

Kia Ceed, nu utan apostrof i efternamnet, lanseras först som halvkombi och grundpriset startar från 179 900 kronor. För alla familjära folkhem med större laster så dyker naturligtvis även en kombi upp lagom till höstmyset i oktober. (CNP AB)

Willy Priske
Jenny Nilsson
Så här jobbar Kristianstadsbladet med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons