Annons

Flera anmälningar mot falsk tomte

Tomten tog betalt men kom aldrig. Nu har flera familjer anmält bedrägeriet till polisen.
Nordöstra Skåne • Publicerad 25 december 2017
Foto: OLA TORKELSSON / TT

En person som annonserade ut en ”Tomte Gumma” på Facebook tog betalt för tjänsten men dök aldrig upp. Efter en varning i olika köp- och säljgrupper visade det sig att det var många som varit i kontakt med kvinnan som stod bakom tjänsten.

Tidigt på julaftonen hörde en pappa av sig till Kristianstadsbladet och berättade om händelsen. Sedan följde flera mejl: ”Vi har betalt och skulle få en tomte ikväll kl 17 men hon dök aldrig upp”, skrev en person på julaftonens kväll. ”Vi blev också drabbade av den här tomtegumman, så vi blev tomtelösa på julafton”, skriver en kvinna i ett mejl till tidningen och en tredje: ”Vi är också drabbade av den här bedragaren och har gjort en polisanmälan”.

Annons

På juldagen hade polisen fått in anmälningar från Åhus, Bromölla, Kristianstad och Hanaskog.

– De har beställt en tomtetjänst och sen har tomten inte dykt upp, säger Åsa Emanuelsson, informatör vid polisens ledningscentral.

Gemensamt för anmälningarna är att de betalat för tjänsten i förskott, genom att swisha kvinnan.

– Det lär kanske dyka upp fler anmälningar efter helgen, säger Åsa Emanuelsson.

– Våra utredare får kolla närmare på det.

Det är mindre summor det handlar om. Vad kommer ni att lägga för resurser på detta?

– Ett bedrägeri är ett bedrägeri. Det är värt att följa upp efter julhelgen, nästa gång är det kanske något annat bedrägeri den här personen sysslar med.

Hennes råd är att inte betala för varor eller tjänster i förskott.

– Man ska aldrig betala för en tjänst i förväg för tjänster eller varor man köper på nätet om man inte kan vara helt säker på att det är en helt seriös verksamhet.

Åsa Emanuelsson påpekar att en utredning får visa om det rör sig om bedrägeri eller inte.

Annons

– Det kan finnas en naturlig förklaring till varför tomten inte kom, olycksfalls eller sjukdom men vi får utreda vad som hänt. Det är synd om barnen. Tjänsten kostade några hundralappar, det är nog inte pengarna som är problemet i det hela.

Maria SällbergSkicka e-post
Så här jobbar Kristianstadsbladet med journalistik: uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons