"Asyl" från bruket

Bromölla Artikeln publicerades

En icke-produkt från Ifö har transformerats och har fått en central roll i installation "Asyl". I dag är det vernissage för Åsa Lindsjös nya utställning i Sölvesborgs konsthall.

In genom den kalla ståldörren till den dunkla vestibulen och så steget in i ljuset. Mötet med "Asyl". Vit glaserat porslin.

Ett 40-tal fågelholkliknande behållare i vit porslin spridda på några kvadratmeter. Tanken är både skrämmande och livsbejakande.

- Jag ser det som boställen, ett tillfälligt boende. Det är så det ser ut i världen. Men det finns även en positiv sätt att se på det. Vi måste ju överleva, säger Åsa Lindsjö, konstnären bakom installationen.

- Jag har även tänkt på baracker som kommuner sätter ut till hemlösa. De fyller sin funktion, men...



Åsa Lindsjöhåller till på våning fem på Ifö Sanitär i Bromölla. Där har hon sin ateljé med sjöutsikt och det är här som hennes idéer blir verklighet. Det är nu ett par år sedan som hon hamnade på fabriken. I dag känner hon sig ganska hemma på Ifö.

Hon rör sig ganska fritt på området och talar om konstrasten, konstrasten mellan fabriken och hennes skapande. Det väcker funderingar och kanske till och med ifrågandesättande i det hon håller på med.

- Det tror jag är nyttigt.

Ifö är inte bara platsen där Åsa Lindsjö har sin ateljé utan här föds idéer och skapandet tar form.

- Mitt mål är att kunna gå in på fabriken och hitta saker i deras produktion för att få inspiration. Jag kan se fabriken som en palett.



Inspirationenfrån fabriken är något som avspeglar sig i den utställning som, med start i dag, visas på Sölvesborgs konsthall. Några toastolar eller handfat är det dock inte tal om. I stället har Åsa Lindsjö sett bakom eller ska vi säga under det som produceras på bruket.

Delarna i "Asyl" har sitt ursprung i ett keramikblock som håller handfaten under bränningen.

- Man kan säga att jag har gjort en transformation av en icke-produkt. På fabriken är den inte glaserad och pipen finns inte, säger Åsa Lindsjö och stryker med ett finger över hålet på en av "boställena".



Hon berättaratt "Asyl" har en koppling till de andra verken i utställningen. På små bord ligger stengodsföremål som försetts med mängder av små hack. Något som gör att de liknar någon form av bo.

I den tredje delen av utställningen förenas de båda materialen. Åsa Lindsjö har låtit sina nästen krypa in på en platta av porslin.

Formen till plattan har hon hittat på fabriken.

- Det är inget som används i produktionen utan något man ställer produkter på.



Samarbetet med Iföbörjade med Åsa Lindsjös tillverkning av "Sanitetsbuddhan", små buddhaskulpturer i porslin, som ställts ut på Klostret i Ystad och som förra påsken visades på Klara Hill i Olseröd. Egentligen har hon lämnat buddhan, men inte riktigt ändå.

- Det är svårt att skiljas från den.

På utställningen finns tre vidareutvecklade exemplar av buddhan med. Denna gång är det fastbrända på en porslinsplatta och är i svart.

- Det var några av de som arbetar på Ifö som tyckte att jag skulle göra den i svart.

- De är väl trötta på allt vitt.


Roger BingSölvesborg