"Även arbetslösa borde nätverka"

Bromölla Artikeln publicerades

Sandra Axelsson driver Tusen trådar som tar fram profilkläder och reklamprodukter. Hon gör bland annat produkter till svenska vattenskid- och wakeboardlandslaget. Som egenföretagare satsar hon mycket på nätverkande. Engagemang i två lokala nätverk har lett till att hon kanske snart har sin första anställd.

1 Du är en av frontfigurerna i det kvinnliga nätverket Queenia i Bromölla, vilka är ni?

– Queenia är den kvinnliga delen av Göinge näringsliv. För ett år sedan startade vi även en Queeniagrupp för företagsamma kvinnor i Bromölla och Sölvesborg, eftersom det var flera från de kommunerna som ville vara med i ett nätverk. Jag har hand om gruppen tillsammans med Eva Stanleysson.

2 Vad är syftet med nätverket?

– Som jag ser det är det att träffa andra företagare som man kan bolla idéer med och få hjälp av så att man inte kör fast. Inom Queenia finns det i år även ett mentorsprogram.

3 Vad gör ni på träffarna?

– Under förra året inriktade vi oss mycket på utbildning. Det var utbildningar i bland annat marknadsföring, säkerhet och ekonomi. Vi försökte hitta så många olika ämnen som möjligt för att alla skulle hitta något som passade dem. Detta året satsar vi på frukostmöten en gång i månaden. Då besöker vi en av företagarna i gruppen som får informera om sitt företag. Genom att lära sig om varandra kan vi lättare referera till varandra och förmedla företagskontakter.

4 Vad är det för typ av företag som kvinnor driver i Bromölla och Sölvesborg?

– Det är många som är med i Queenia som driver företag inom hälsa och friskvård. Det är mycket serviceföretag och inte produktionsföretag som jag själv driver. Det är mycket enmansföretag bland de kvinnliga företagarna.

5 Du driver företaget Tusen trådar sedan 2010 som broderar loggor på bland annat kläder till företag och föreningar. Varför startade du eget?

– Jag jobbade på ett tryckeri i Sölvesborg och hade en datorutbildning som är viktigt för att först kunna göra loggorna i datorn. Jag kom i kontakt med brodyr och eftersom det finns många tryckerier men inte så många som håller på med broderi föll valet på det.

– Jag startade upp hemma i mitt sovrum i Grödby men växte ur det och flyttade först till Gallerian i Bromölla och sedan till Rattens gränd. När jag sedan fick barn valde jag att renovera ett av husen på tomten och ha företaget här hemma igen.

6 Varför behövs det ett särskilt nätverk för kvinnor?

– Jag vet inte. Kanske är det så att kvinnor i andra nätverk inte tar lika mycket plats. Jag är själv även med i Business network international, BNI, i Ljungaviken. Det är för både manliga och kvinnliga företagare.

– Det nätverket är mer inriktat på att göra affärer än vad Queenia är, där det mer handlar om att utveckla mig själv som person. Jag tycker att de båda nätverken är en bra kombination.

7 Hur använder du nätverkande i ditt företag?

– Det är min marknadsföringsportal. Jag skapar kundkontakter och får idéer. Även arbetslösa som vill ha ett jobb borde nätverka. Det var så jag träffade Madelene Tuveneld. Vi träffades i BNI. Hon hjälper mig nu. Förhoppningen är att kunna anställa henne på heltid.

8 Vad har du mer för planer för din verksamhet framöver?

– Jag gör mer än att brodera. Jag håller även på med att ta fram reklamsaker som flaskor, pennor och kortlekar. Jag tar i dag fram allt till Mjällby AIF:s souvenirshop.

– Planen är att satsa och utvecklas mer inom reklam. Jag kommer även att satsa mer på att hitta egna slutkunder för att slippa mellanhänder.