Annons

Sista turen med Kustpilen

Nu blir det buss under två års tid för resenärer mellan Kristianstad och Karlskrona. I dag tas första spadtaget i samband med elektrifieringen av kustbanan.
Bromölla • Publicerad 13 juni 2005
Eva Petersson tog i lördags tåget till Ronneby. Nu dröjer det innan tågen åter ses köra genom landskapet på Blekinge kustbana.
Eva Petersson tog i lördags tåget till Ronneby. Nu dröjer det innan tågen åter ses köra genom landskapet på Blekinge kustbana.Foto: 
Lokföraren Kjell Jonasson körde lördagens sista turer med Kustpilen mellan Kristianstad och Karlskrona. Bild: Peter Åklundh
Lokföraren Kjell Jonasson körde lördagens sista turer med Kustpilen mellan Kristianstad och Karlskrona. Bild: Peter ÅklundhFoto: 
Helgresenärerna var som vanligt många på Kustpilen som nu kommer att säljas till Israel och Danmark. Ett tåg kommer att fortsätta gå på ostkusten.
Helgresenärerna var som vanligt många på Kustpilen som nu kommer att säljas till Israel och Danmark. Ett tåg kommer att fortsätta gå på ostkusten.Foto: 

I lördags gick sista Kustpilen längs Blekinge kustbana på sträckan mellan Kristianstad och Karlskrona. I går inleddes den två år långa perioden med ersättningsbussar.

Nu väntar arbetet med elektrifiering av banan och i juni 2007 ersätts de dieseldrivna Kustpilentågen mot eldrivna Öresundståg. På järnvägsstationen i Bromölla fanns i lördags både nöjesresenärer och trogna pendlare. Trots lång planering och många diskussioner och turer kring den väntande moderniseringen fanns det en och annan som inte kände till förändringen. Och många letade förvirrat efter den biljettautomat som inte fanns där den brukar.

Annons

Blekingetrafiken hade gått händelserna en dag i förväg och helt sonika plockat bort den. Sista resan fick bli biljettlös för Karin och Maria Olsson.

– Jag hoppas inte vi behöver betala mer nu på tåget, säger Karin Olsson.

Hon och Maria veckopendlar mellan Bromölla och Perstorp där de går på gymnasiet, men de ser inte det som ett större problem att bli tvungna att ta bussen i stället.

– Det är bra att de gör om banan eftersom det är bra för miljön. Det kommer att ta lite längre tid med buss, men det går bra under en begränsad tid, säger Maria Olsson.

Lina Lindsjö är mer skeptisk. Hon åker mellan Olofström och Höör där hon har pojkvännen.

– Det är bekvämt med tåg, menar hon, men tror ändå hon att förändringen kommer att gå relativt smärtfritt. Under två år ersätts Kustpilentågen med röda tågbussar, tre bussar per tåg. En kommer endast att stanna i Karlshamn, en i Sölvesborg och Ronneby och en stannar på samtliga stationer.

Samma biljett och prissystem kommer att gälla som tidigare. SJ:s prissystem råder för gränsöverskridande resor och för resor inom Blekinge län gäller Blekingetrafikens biljettsystem. – Det här är nödvändigt för framtiden, säger Jennie Hansson från Bromölla.

Hon pendlar regelbundet till Kristianstad och Karlshamn och menar att två år känns länge, men att man får vänja sig.

– Det kommer att gå snabbare sedan. Och tågbussarna ser nya och bekväma ut, bara de håller tiden också.

I dag tas det första spadtaget i Karlshamn.

Annons

Karolina Alfredsson

044-18 55 00

karolina.alfredsson@kristianstadsbladet.se

BROMÖLLA
Så här jobbar Kristianstadsbladet med journalistik: uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons