Annons

Öppet brev till Skånetrafiken

Sveriges befolkning består nu till 25 procent av pensionärer, men somliga blundar för detta. Vi är många pensionärer i Kristianstad som förlitat oss på att vi ska ta oss fram i vardagslivet, även när vi blivit 70+, 80+, 90+. Så även på Söder.
Kollektivtrafiken\nAndra städer upprättar en specifik linje med en liten buss fyra till sex gånger om dagen, med annonserad fast tidtabell med tanke på pensionärer och rörelsehindrade. • Publicerad 27 januari 2019
Detta är en opinionstext i Kristianstadsbladet. Åsikter som uttrycks är skribentens egna.
Svårare för den som har rörelsehinder att ta sig runt i Kristianstad.
Svårare för den som har rörelsehinder att ta sig runt i Kristianstad.Foto: ANDERS WIKLUND / TT

Vi trivs eller vi trivdes bra tills plötsligt den 8 december två av våra viktigaste hållplatser Fyrverkaren och Yllan/Båten, bokstavligen sågades av.

Vad kom i stället? Jo, ni har tillåtit att linjen tagits bort från rutten där människorna bor och lagt ut två nya hållplatser vid fotbollsarenan och ute vid sumpskogen, vid något som ni kallar Aquarellen. Det är ju bara en stor p-yta och en fontän. Ingen bor där.

Annons

Det är tydligt att ni månar mer om arenans besökare och de unga kraftfulla benen än om oss äldre. Vi är många med rörelseproblem. Med kryckor, käppar, rollatorer och rullstol har vi välsignat buss 3. Nu är det plågsamma 14 minuter till hållplatsen istället för fyra. Takten är långsam och försiktig och farlig för oss med handikapp i knopp och kropp. Ängslan att inte hinna fram i tid gör gången osäker. Vi kommer inte att kunna ta bussen.

”Allt var tillgängligt förut via hållplatserna Fyrverkaren och Yllan och via hållplatserna Stationen och Regionmuseet.”
Är arenans besökare viktigare än de äldre?
Är arenans besökare viktigare än de äldre?Foto: Bosse Nilsson

Då kan vi inte nå Heliga Trefaldighetskyrkan med dess verksamheter, inte medborgarcentrum, inte stationen, inte Sommarro, med dagliga aktiviteter, inte hälsoträdgården, inte vårdcentralen, tandläkare, optiker, hörcentraler, inte maten på Coop etcetera mitt i city. Allt var tillgängligt förut via hållplatserna Fyrverkaren och Yllan och via hållplatserna Stationen och Regionmuseet. Varför förse oss med 75+ busskort och sen ta bort hållplatserna där de mest behövs? Den tid det tog för bussen att gå en slingrigare rutt läggs nu på vilotid för busschaufförerna vid den så kallade Aquarellen.

Vilka har godkänt en sådan sanslös försämring av vår rättighet till kollektiva färdmedel?

Kommunens trafikplanerare och kollektivtrafiknämnden är säkert avlönade och tillsatta bland annat för att se till även svagare medborgares livsförmåga.

Låt oss få tillbaka vår livlina, eller ge oss ett alternativ på Söder och Österäng, som också drabbats av dåligt genomtänkt borttagning av hållplatser. Andra städer upprättar en specifik linje med en liten buss fyra till sex gånger om dagen, med annonserad fast tidtabell med tanke på pensionärer och rörelsehindrade.

Skrivet med hjärtat och i ängslan för framtiden, då ännu fler med rörelsehinder på Söder behöver buss nummer 3. Ni kan inte tänka bort den statistiska verkligheten.

Talesman för en annars ganska tyst grupp.

Agneta Norbäck

Kristianstad

Annons
Annons
Annons
Annons