Annons

78 namn mot nedskärningarna i skolan

Enligt vissa undersökningar ligger Hässleholm aningen lågt när det gäller studieresultat. Att resultaten skulle vända uppåt när kommunen skär ner drastiskt på verksamheten, speciellt den del som är kommunens konkurrensfördel, är både orimligt och cyniskt. Det skriver 78 anställda på Jacobsskolan och kräver att nedskärningarna stoppas.
Utbildning • Publicerad 24 april 2019
Detta är en opinionstext i Kristianstadsbladet. Åsikter som uttrycks är skribentens egna.
Restauranskolan tillhör Jacobsskolan.
Restauranskolan tillhör Jacobsskolan.

Hässleholms kommun har under några år haft som ledord ”Alla ska få bli sitt bästa.” Ett ledord som ska spegla hur skolan tar hand om barn och ungdomar och det fokus vid skola och utbildning som kommunen vill signalera. Med de nedskärningar som verkar vara på gång anser vi att kommunen inte kommer att kunna leverera en verksamhet som matchar dessa ledord och inte heller den skola som barn, ungdomar och vårdnadshavare kan kräva av en modern och expansiv kommun i det kunskapssamhälle vi lever. Speciellt kommer detta att drabba de elever som av olika anledningar behöver stöd och stor närvaro av vuxna för att klara sina studier och sin livssituation.

Skolan kommer att skära ner på det som är vår starkaste konkurrensfördel – att vi har hög andel behöriga lärare och har satsat på elevhälsa, specialpedagoger och elevcoacher med mera. På de flesta punkter är vi en vanlig, normal kommun – varken bättre eller sämre än andra jämförbara kommuner. Enligt vissa undersökningar ligger kommunen redan tidigare aningen lågt vad det gäller studieresultat. Att dessa resultat skulle vända uppåt samtidigt som kommunen skär ner drastiskt på verksamheten är både orimligt och cyniskt.

Annons

När färre ska hantera mer är det fullt logiskt att eleverna är de som får betala priset, både under sina studier och även med krossade drömmar och förstörda framtidsplaner som följd. Hur elevernas resultat ska kunna förbättras samtidigt som man minskar bemanningen är för oss en gåta.

· Skolan bör ses som en helhet från grundskola till gymnasium och det som inte klaras av i grundskolan hamnar på gymnasiet. Problem som uppstår behöver hanteras och utan människor som hanterar transporteras problemen vidare genom systemet.

· Färre vuxna i elevernas miljö, i och utanför klassrummen, skapar grogrund för oro, mobbning, kränkningar och att fler får problem som behöver hanteras av BUP, sociala myndigheter med flera. Man flyttar så att säga kostnaderna från en plats till en annan i kommunens totala budget.

· Färre vuxna runt eleverna innebär även att ”tid per elev” minskar för undervisande lärare. Vilket i förlängningen minskar möjligheterna till måluppfyllelse, främst för de elever som inte har de största resurserna.

· Möjligheterna till anpassningar och individualisering i undervisningen (Något som Skolverket gång på gång angett som framgångsfaktorer) minskar drastiskt.

· Risken för inställda lektioner ökar självklart då färre ska göra mer. Dels saknas någon som kan rycka in och täcka vid sjukdom och dels ökar risken för att en redan hårt belastad personal inte orkar med sitt jobb, med sjukskrivningar som följd.

· I skolvardagen händer saker som inte alltid går att planera eller förutse. Det kan handla om allt från konflikter som behöver hanteras omedelbart till någon som behöver transporteras till vårdinrättning och allt däremellan. Ju färre personal, desto svårare att hantera utan att övrig verksamhet drabbas och utan att det ger konsekvenser för inblandade och andra.

I en kommun där elever, vårdnadshavare och personal inte upplever att utbildning prioriteras finns en rad konsekvenser:

1. Elever från andra kommuner kommer att välja andra alternativ än Hässleholms kommun, när så är möjligt.

2. Elever från Hässleholm kommer att välja andra alternativ än de kommunala hemmaskolorna, när så är möjligt.

Annons

3. Personal kommer att välja andra arbetsgivare än Hässleholms kommun, när så är möjligt.

Allt detta är konsekvenser som påverkar kvalitén, det ekonomiska utfallet och även kommunens attraktionskraft som arbetsgivare och som en plats där människor väljer att bo och arbeta.

Vi önskar att kommunens ledning allvarligt överväger sina nedskärningar inom skola och barnomsorg och går tillbaks till kalkylarken och gör om och gör rätt vad det gäller de ekonomiska och personliga konsekvenser man uppenbart inte tagit med i beräkningarna

Henrik Hedman

Janpeter Lyckmark

Arne Nilsson

Maria Dahlberg

Olivia Lihnell

Pia Goldschmidt

Helen Masomeh Shirinbab

Annons

Patrik Josefsson

Peter Nilsson

Karin Engvall

Maria Reppen

Katrin Nilsson

Torbjörn Wimborn

Pia Lindholm

Susanne Ekman

Mikael Nertlinge

Anna Antonsson

Annons

Anneli Larsson Nilsson

Anna Svennefelt

Tove Dahlen

Ann Sidbrant

Tony Stark

Fanny Bjarke

Marco Schmidt

Sandra Blixt

Anders Palm

Ingrid Hallengård

Annons

Christer Andersson

Ulf Thornström

Mats Alm

Tony Thörnlund

Tobias Johansson

Svensson, Anette

Per-Ola Persson

Roger Fast

Ann-Louise Hernvall Mortensen

Ingela Söderblom

Annons

Alf Nilsson

Ari Unkuri

Anders Davidsson

André Malmros

Christina Cartbo

Ann-Christin Brunström

Christel Wadbro

Peter Jönsson

Stig Jönsson

Aladdin El Hissi

Annons

Hooman Talebi

Therése Linder

Ulrika Gagzis

Sara Gudmundsson

Magnus Möller

Robert Wahlgren

Rikard Aregger

Carina Johansson

Lars Rydén

Camilla Jönsson

Annons

Kristina Gehrmann

Torgny Yngvesson

Nilsson, Lars

Ingemar Edvardsson

Jönsson, Håkan

Emilia Angelman

Mattias Persson

Marie Krausz

Tina Enebrant

Lundahl, Maria

Annons

Mattias Martelius

Martin Eldonson

Fredrik Furenskär

Mikael Palm

Sanne Persson

Ulf Wendel

Biggan Laurila

Noi Mgammalang

Jaana Karlsson

Samra Habul

Cecilia Kallberg

Annons
Annons
Annons
Annons