Annons

Alla kan vi bidra på något sätt

Föreningar, företag, organisationer, institutioner, alla kan vi bidra till en ljusnande framtid för elever med funktionsnedsättning.
Debatt • Publicerad 4 oktober 2012
Tilläggsskylt riktad mot p-snyltare.arkiv: Markaryds kommun
Tilläggsskylt riktad mot p-snyltare.arkiv: Markaryds kommunFoto: 

En grupp tillhörande Riksgymnasiet/Söderportgymnasiet, Kristianstad, har under två år deltagit i ett EU-projekt tillsammans med länderna Finland, Italien, Litauen, Polen, Tyskland.

Syftet var att skapa en bra yrkesvägledningsmodell för elever med funktionsnedsättning som: ADHD, Aspergers syndrom, autism, dyslexi, psykosociala problem och rörelsehinder.

Annons

Nämner här nedan faktorer som kan anses vara de absolut nödvändigaste att beakta om vi ska uppnå en bra modell att arbete efter och som med olika involverade aktörers medmänsklighet kan leda till ökad jämställdhet:

Det förutsätts att hela skolan ansvarar för yrkesvägledningen, att företag, institutioner, föreningar och organisationer känner ett samhällsansvar genom att skapa praktikplatser så att elever kan testa sina styrkor och svagheter, samt att erbjuda anställning efter avslutad skolgång, i vissa fall med stöd av statligt lönebidrag.Utveckling av elevernas grundläggande kommunikativa talanger och deras kunskap om yrkesvärlden.Systematiskt och mångsidigt samarbete med företag.Skapande av ett effektivt samverkande nätverk mellan skolans yrkesvägledningsspecialister, näringslivsorganisationers representanter och anställda på arbetsförmedlingar.Nära samverkan med föräldrar och aktivt deltagande av familjen i vägledningsprocessen.Betydelsen av praktikerfarenheter under yrkesvägledningsprocessen.Fördjupad uppmärksamhet på elevens intressen och talanger som matchas med lämpliga aktiviteter som då kan leda till ett lyckat beslutfattande.Individualisering av vägledningsprocessen vad gäller innehålls-, form- och tidsaspekter.Garantera uppföljning av vägledningsprocessen.Systematiskt stöd av yrkesspecialister med dess kompetens. Professionell förmedling.Positiva attityder och värderingar i samhället till elever med behov av särskilt utbildningsstöd och dess familjer.Social utbildnings- och policyskaparsensitivitet gentemot elever med behov av särskilt stödEn samhällsvinst om elever med behov av särskilt utbildningsstöd erhåller en anställning.Yrkesvägledning och yrkespraktik skall vara klart bestämt genom lagstiftning.Tillräckligt finansiellt stöd till yrkesrehabilitering.Social rättvisa som norm.Framgångsrikt deltagande på arbetsmarknaden av elever med behov av särskilt utbildningsstöd är att sträva efter.Integrering som en nödvändighet.Socialt paradigm är en nödvändig förutsättning för förändring.Engagemang och aktivt deltagande av alla deltagarna i vägledningsprocessen.Koordinering och effektiv ledning av vägledningsprocessen.Aktiviteter baserade på pragmatism.Konstant och professionellt psykosocialt stöd.Garantera feedback.En vägledningsmodell baserad på individuell tillgänglighet och dialog.Yrkesvägledning ett öppet system karaktäriserat genom ett modernt, flexibelt och pragmatiskt innehåll.

Mikael Hallqvist
Sven Aspelund studie, och yrkesvägledare, Kristianstad
Så här jobbar Kristianstadsbladet med journalistik: uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons