Annons
Chefredaktören har ordet

Jörgen Svensson: Fler litar på lokaltidningen

Förtroendebarometern är alltid kul läsning. Det var den i år också. Vi konstaterar att förtroendet för den lokala tidningen ökar.
Publicerad 22 mars 2019
Detta är en personligt skriven text i Kristianstadsbladet. Åsikter som uttrycks är skribentens egna.
Foto: Jörgen Svensson

Varje år vid den här tiden presenteras Förtroendebarometern. Det är Kantar Sifo som på Medieakademins uppdrag tagit reda på hur det står till med ”allmänhetens förtroende för institutioner, politiska partier, massmedier & företag”.

Grovt förenklat kan man säga att förtroendet för banker, politiska partier, traditionella kvällstidningar och sociala medier inte är på topp, medan det, lika grovt förenklat, finns ett stort förtroende för myndigheter, Ikea, Volvo, radio/tv, morgontidningen och kungahuset.

Annons

Allra störst förtroende har vi för Systembolaget. 78 procent säger sig ha mycket eller ganska stort förtroende för det svenska alkoholmonopolet. En stor majoritet av det svenska folket, eller 71 procent, har också stort förtroende för den svenska polisen. På något sätt känns det bra, motsatsen hade varit riktigt nedslående.

Vi på Kristianstadsbladet kikar naturligtvis lite extra på hur förtroendet för den svenska lokalpressen utvecklas. Jag kan konstatera att förtroendet för lokaltidningen är högre än för både Dagens Nyheter och Svenska Dagbladet. 47 procent har förtroende för lokaltidningen, medan motsvarande siffror för DN och SvD är 44 respektive 40 procent.

”Vi lever på att människor litar på det vi skriver.”

Sedan mätningarna av lokalpress började 2013 har den legat på strax under 50 procent, men årets siffra är en uppgång jämfört med de senaste två åren med några procentenheter.

Störst förtroende på mediemarknaden har vi annars för public service-företagen Sveriges Radio och Sveriges Television.

Det är också lite intressant att studera hur det skiljer sig mellan yngre och äldre. Äldre, över 60 år gamla, har i regel högre förtroende för traditionella medier än vad yngre, mellan 16 och 29 år, har. Dock är det så att förtroendet för lokala tidningen ökar i båda kategorierna.

Vilket är glädjande. För det är ju just det vi säljer. Förtroende. Vi lever på att människor litar på det vi skriver. Just därför är det så viktigt att vi kollar en extra gång. Läser artikeln ytterligare en gång. Ställer den extra kontrollfrågan.

Ändå händer det att vi dabbar oss. Men det är då rakt inte meningen. Och när det händer rättar vi. Det tror jag är viktigt för förtroendet.

Trevlig helg!

Annons
Annons
Annons
Annons