Nej, vi har inte spårat ur, investeringar kostar

Kollektivtrafiken Artikeln publicerades
Spårvagnar i Lund och andra stora investeringar kostar kollektivtrafiken.
Foto: Thomas,Brun
Spårvagnar i Lund och andra stora investeringar kostar kollektivtrafiken.

Carina Zachau (M), ordförande i Region Skånes kollektivtrafiknämnd, svarar på Miljöpartiet Kristianstads debattartikel (27/2) om kollektivtrafiken.

Miljöpartiet i Kristianstad inleder sin debattartikel (Kristianstadsbladet den 27 februari) med ett helt felaktigt påstående – att Allians för Skåne skulle ha lagt hårda besparingskrav på all verksamhet inom regionen. Det stämmer varken för kollektivtrafiken eller Region Skåne i sin helhet. Kollektivtrafiknämnden fick ett tillskott på 289 miljoner kronor i regionfullmäktiges budget, samtidigt som nämnden för 2019 behövde spara 72 miljoner kronor. Hur miljöpartiet kan få det till ett hårt besparingskrav är mycket märkligt. Lika märkligt som att påstå att 371 nya miljoner till primärvården eller 141 miljoner för att korta vårdköerna skulle vara hårda besparingskrav.

Däremot har Allians för Skåne tagit över en mycket dåligt skött ekonomi, med stora skulder och underskott efter de senaste fyra åren med miljöpartistiskt och socialdemokratiskt styre. Inte minst inom kollektivtrafiken ökar kostnaderna markant nu och kommande år. Det beror på ett antal olika saker. Dels ökar kostnaderna med 300 miljoner kronor varje år när löner räknas upp och när priserna för bränsle ökar, utan att det innebär fler bussar på vägarna och fler tåg på spåren.

Det är investeringar som i grunden är bra, men som i den takt de ska genomföras tar allt ekonomiskt utrymme för den skånska kollektivtrafiken.

Till detta kommer också alla de investeringar som beslutades under förra mandatperioden, när Region Skåne och särskilt kollektivtrafiknämnden hade rödgrönt styre. Det är spårvagn i Lund, elbussar i Malmö, Helsingborgsexpressen och andra satsningar som framför allt sker i de skånska städerna och i västra Skåne. Det är investeringar som i grunden är bra, men som i den takt de ska genomföras tar allt ekonomiskt utrymme för den skånska kollektivtrafiken, samtidigt som trafiken på landsbygden lämnades efter när det tidigare rödgröna styret investerade i projekt efter projekt i de stora städerna i västra Skåne.

Det innebär att kollektivtrafiknämnden, trots betydligt mer pengar i år än förra året, behöver prioritera. Allra mest påverkas Skånetrafikens förvaltning som behöver göra stora effektiviseringar i sin administration sedan kollektivtrafiknämnden beslutade om budgeten.

Skattepengarna är främst till för verksamhet i sjukvården och kollektivtrafiken.

Det är helt i linje med Allians för Skånes bestämda uppfattning att vi alltid, i första hand, ska få ner kostnaderna genom att minska administrationen och onödig byråkrati. Skattepengarna är främst till för verksamhet i sjukvården och kollektivtrafiken. Sedan görs justeringar i trafiken på linjer med mycket lågt resande, allt för att det tidigare styrets enorma investeringar ska drabba så få enskilda resenärer som möjligt.

Utmaningarna kommande år är inte små, men vi tar oss an dem med stor tillförsikt och ser stora möjligheter för nya idéer och arbetssätt att ta form. En ansträngd ekonomi med många investeringar i trafiken ställer höga krav på samarbete med kommunerna tillsammans med teknisk utveckling och digitalisering för att möjliggöra en tillgänglig kollektivtrafik i hela Skåne. Dessa frågor har högsta prioritet för mig som ordförande i kollektivtrafiknämnden.

Carina Zachau (M)

Ordförande i kollektivtrafiknämnden, Region Skåne

Välkommen att kommentera Har du synpunkter på eller reflektioner kring det som sägs i texten? Välkommen att skriva en kommentar via tjänsten Ifrågasätt. Tänk på att hålla dig till ämnet och diskutera i god ton. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Kritisera och bemöt gärna argumenten men tänk på att inte angripa personen bakom åsikten. Kristianstadsbladet och Ifrågasätt förbehåller oss rätten att ta bort kommentarer vi bedömer som olämpliga.