Olyckslarm kan innebära ett integritetsproblem

Debatt Artikeln publicerades

Kristianstadsbladet rapporterade i onsdags om det nya EU-beslut som kräver att samtliga bilar i unionen utrustas med ett så kallat olyckslarm, som skickar en automatisk signal till 112 om bilen är med om en olycka.

Det kan låta som en bra idé vid en snabb överblick, men beslutet har en del problem. Det var också därför Piratpartiets parlamentariker röstade emot det. Till en början finns ett rent integritetsproblem med att alla bilar blir offer för ständig spårning av myndigheterna, vilket ringar dåligt ihop med den fria rörlighet som faktiskt brukar ses som en av EU:s främsta tillgångar.

Det finns också ett problem i att lägga många miljarder kronor på ett system som i praktiken bara tjänar någonting till att hjälpa efter att en olycka ägt rum. Det är förstås bra att ambulans och polis kan rycka ut snabbt, men det vore helt klart bättre om dessa pengar istället kunde läggas på att förebygga olyckorna.