Annons

Nya stambanor gynnar regional trafik

Att rusta upp befintlig järnväg står inte i motsatsförhållande till satsa på nya stambanor för höghastighetståg på sträckorna Stockholm-Malmö och Stockholm-Göteborg. Det skriver tre ledande Hässleholmspolitiker i ett gemensamt uttalande.
Hässleholm • Publicerad 5 juni 2018
Nya stambanor för höghastighetståg gynnar även lokal och regional trafik, menar de ledande Hässleholmspolitikerna.
Nya stambanor för höghastighetståg gynnar även lokal och regional trafik, menar de ledande Hässleholmspolitikerna.Foto: JANERIK HENRIKSSON / TT

Regeringen presenterade i måndags planen för hur svensk infrastruktur ska utvecklas mellan 2018 och 2029. Planen innehåller en stor satsning på befintligt järnvägsnät, som är i stort behov av upprustning.

I samband med offentliggörandet av planen ställer sig nu tre Hässleholmspolitiker bakom ett gemensamt uttalande. Det handlar om Lars Johnsson (M), kommunstyrelsens ordförande, Lena Wallentheim (S), oppositionsråd, samt Robin Gustavsson (KD), kommunalråd.

Annons

De pekar på vikten av att såväl rusta upp befintligt järnvägsnät som att satsa på höghastighetståg. ”Det höjs emellanåt röster som menar att en framtida snabbspårstrafik i södra Sverige inte ger några lokala och regionala fördelar och nyttor, och att vi istället borde satsa på att rusta upp den befintliga järnvägen. Men det räcker inte”, skriver de tre politikerna.

De lyfter fram att nya stambanor för höghastighetståg skapar bättre förutsättningar för tågtrafiken även på befintliga spår, vilket påverkar den regionala persontrafiken, liksom godstrafiken, positivt.

”Genom att separera en snabb och långväga persontrafik från långsammare lokal och regional pendlingstrafik samt godstrafik skapas större kapacitet. Det ger även mer tidsluckor för underhåll”, skriver Lars Johnsson (M), Lena Wallentheim (S) och Robin Gustavsson (KD) och utvecklar vidare: ”Det är mycket positivt för den skånska kollektivtrafiken och nödvändigt för den nationella och internationella godstrafiken att höghastighetsbanan Lund-Hässleholm prioriteras i regeringens beslut om nationell plan för transportsystemet 2018-2029. Men det är samtidigt en alldeles för långsam utveckling att bygga ut nya stambanor i fragment och vi riskerar att inte ha ett färdigt system förrän år 2070 – 2090. Det behövs en snabbare utbyggnadstakt!” Hässleholmspolitikerna hoppas på den politiskt blocköverskridande dialog som är igångsatt för att hitta en lösning på finansieringen. Ett alternativ vore att låna hos Riksgälden, menar de. I spåren av en infrastruktursatsning av detta slag följer bland annat regional och nationell tillväxt, liksom växande arbetsmarknadsregioner, enligt Lars Johnsson (M), Lena Wallentheim (S) och Robin Gustavsson (KD).

Andreas Lovén
Så här jobbar Kristianstadsbladet med journalistik: uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons