Annons

Butiksägare: ”Vi kan inte ligga på latsidan utan måste upp på tå”

Stadskärnan är i kris och det blir värre innan det vänder. Det tror flera butiksägare i stan, som ändå valt att satsa. Personlig service och större samverkan mellan handlare blir avgörande i framtiden, tror flera.
Kristianstad • Publicerad 19 december 2018 • Uppdaterad 20 december 2018
Ulrika Larsen på Awe.sm store tror att en kombination av webshop och fysisk butik är vad som gäller i framtiden.
Ulrika Larsen på Awe.sm store tror att en kombination av webshop och fysisk butik är vad som gäller i framtiden.Foto: Lasse Ottosson

Klockan är strax efter tio och Ulrika Larsen på Awe.sm store har precis öppnat. Till lokalen på hörnan mellan Östra Storgatan och Hesslegatan flyttade hon i september. Nu fladdrar två levande ljus på en hylla bredvid kassan.

– Jag tror att man måste vara uthållig. Tittar man runt om i världen är det en trend med små butiker i stadskärnorna. Om man orkar och kan hålla ut tror jag på stadshandeln.

Annons

Ulrika Larsen är en av dem som gått mot strömmen. När andra butiksägare i stadskärnan slår igen, satsar hon i ny lokal. Men butiken har också en egen webshop, som i dag står för cirka 40 procent av försäljningen. Många kunder hittar in via sociala medier som Instagram.

– Jag tror att framtiden kommer bygga mycket på kombinationer, butikshandel med en integrerad webshop, säger hon.

Många handlare har länge klagat på det som kallas ”showrooming”, alltså att kunder först tittar på kläderna i butik och sen går hem och köper dem på nätet. Det beteendet kan vara på väg att ändras. Trenden ”webbrooming” handlar om att kunden i större utsträckning först tittar på nätet, och sen faktiskt går och handlar i en fysisk butik.

– Många tittar hemma i lugn och ro, sedan kommer de in för att få hjälp med storlek och för att få klämma och känna. Man vill ha den personliga servicen.

Hopp finns alltså, enligt Ulrika Larsen. Men den svacka som stadskärnan är inne i kommer att ligga som en våt filt över gågatorna de närmaste åren. Det tror flera av de butiksägare i centrum som Kristianstadsbladet talat med.

”Jag tror att många stänger av rädsla, för att man är nervös för framtiden.”

På Kids snett över gatan har Louise Särnblad hållit ställningarna i 17 år. Nu är det tufft, och så är det för många, konstaterar hon.

– Att många stänger beror på ett ändrat köpbeteende. För min del är det näthandeln som är tuff. Jag känner inte av C4 Shopping. Men jag tror att många stänger av rädsla, för att man är nervös för framtiden.

Louise Särnblad på Kids ser flera utmaningar framöver.
Louise Särnblad på Kids ser flera utmaningar framöver.Foto: Lasse Ottosson

Klart står att de butikslokaler som gapar tomma på gågatorna just nu påverkar stämningen i stan.

– Det är jättetråkigt. Kunder som kommer in är negativa till att det är så mycket tomma lokaler, men det är bättre att fokusera på oss handlare som är kvar och göra det positivt. Det är viktigt att det blir en mångfald i city.

Louise Särnblad tror på handeln i stadskärnan i det långa loppet, men önskar ibland att kommunen hade hanterat frågan om C4 Shopping på ett annat sätt.

Annons

– Från kommunens håll hade man kunnat satsa mer på innerstan. I USA där det varit köpcentrum i många år är trenden motsatt, där flyttar man tvärtom in handeln till stadskärnan. Det är synd att man inte tittar på sådana exempel.

Hennes prognos är att stadskärnan utarmas ytterligare innan det vänder.

– Jag hoppas verkligen att köpbeteendet ändras, men jag tror att det kommer dröja ett tag, för länge för att många butiker ska klara det. Det blir mellanmjölk överallt. Man kommer på det lite sent, att man ska rädda city.

Inne på Miss K på Västra Storgatan går tankarna i liknande banor. Carolina Ekberg, som haft butiken i sex år, är oroad.

– Det är jättetragiskt. Jag har bott här sedan 1993 och har sett förändringen. Vi har varit en så stark handelsstad, folk körde hit från alla möjliga håll.

Carolina Ekberg på Miss K har märkt en stor förändring i stan under hösten.
Carolina Ekberg på Miss K har märkt en stor förändring i stan under hösten.Foto: Lasse Ottosson

Hon tycker sig ha märkt en drastisk förändring i stan sedan den förste september i år. Och även hon pekar ut den växande näthandeln som den stora boven i dramat.

– Det är en kris för centrum, och så är det i hela Sverige. Jag tror inte att det beror på C4 Shopping, vad jag hört är där ganska tomt i veckorna.

För att klara sig framöver gäller det att sticka ut från mängden, tror hon. Samverkan mellan handlare är också viktig.

– Alla skulle hjälpas åt mer och hitta på aktiviteter. Kommunen har hjälpt till med parkeringarna nu, men det skulle de gjort för länge sedan. Vi har varit för sent på det.

”Det är en kris för centrum, och så är det i hela Sverige.”
Ulrika Larsen menar att konkurrensen tvingar handlarna i centrum att bli ännu bättre på det de gör.
Ulrika Larsen menar att konkurrensen tvingar handlarna i centrum att bli ännu bättre på det de gör.Foto: Lasse Ottosson

Tillbaka på Awe.sm store byter Ulrika Larsen några ord med en kund som tittar in och har en fråga. Hon tror på stan, även om det kanske kommer ta några år innan handeln i stadskärnan repar sig.

Annons

– Sånt här gör att vi blir duktigare på att möta kunden, vi kan inte ligga på latsidan utan måste upp på tå. Det är inte alltid av ondo att det är svårt.

Läs mer i vår artikelserie om innerstadens framtid:

Hilda ÄrlemyrSkicka e-post
Så här jobbar Kristianstadsbladet med journalistik: uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons