Annons

Intresset för att bli tågtekniker ökar bland kvinnor

Intresset för tågteknikerutbildningen fördubblades jämfört med premiärkullen. Ungefär 130 personer sökte till de 20 platserna. Andelen kvinnor har ökat drastiskt.
Hässleholm • Publicerad 13 september 2019
Ångest men även nyfikenhet, vilja och entusiasm präglar kvinnornas syn på utbildningen.
Ångest men även nyfikenhet, vilja och entusiasm präglar kvinnornas syn på utbildningen.Foto: Andreas Örwall Lovén

– Jag har träningsvärk i hjärnan. Jag undrar hur skrynklig den kan bli.

Maria Götz är utmattad efter de första två veckorna av utbildningen. Det är mycket teori att ta in, bland annat ellära.

Annons

Hon delar upplevelsen med Aleksandra Pawlikowska, en 19-årig tjej från Malmö som nyss slutat gymnasiet och fick nys om tågteknikerutbildningen genom en vän.

– Jag är rädd. Jag planerar att hoppa av.

Du skämtar?

– Halvt, ha ha!

Maria Götz försöker att peppa henne.

– Du har en ung frisk hjärna. Tänk på oss äldre!

– Ja, våra grå celler som inte varit igång på flera år, säger Sofie Swame.

Ångesten lyser hos samtliga fyra kvinnor som träffar Kristianstadsbladet på Yrkeshögskolan. Den femte kvinnan på utbildningen är sjuk.

Paradoxalt nog så lyser även entusiasm i deras ögon.

Maria Götz har följt bygget av den nya tågdepån. Hennes nyfikenhet väcktes till liv och hon bestämde sig för att söka utbildningen.

Annons

– Jag är inte rädd för att testa nya grejer. Så nu är jag här.

Fanny Nyberg läste ett reportage om utbildningen i Kristianstadsbladet förra året och sedan var hon fast.

Sofie Swame hade jobbat inom vården sedan 1990-tal och ville testa något nytt.

Aleksandra Pawlikowska tipsades alltså av en vän.

– Och jag har alltid velat jobba med tåg.

Nu gäller det alltså att inte hoppa av, att kämpa sig över den inledande teoripuckeln.

Per Malmberg lovar goda karriärsmöjligheter för den som tar sig genom utbildningen.
Per Malmberg lovar goda karriärsmöjligheter för den som tar sig genom utbildningen.Foto: Andreas Örwall Lovén

Per Malmberg. utbildningsledare, lugnar kvinnorna.

– Det är mycket i början med det planar ut. Mycket återkommer också under utbildningen.

– Ja, det ska gå, säger Sofie Swame.

– Det är fruktansvärt mycket. Jag är överväldigad. Men vi får hjälpas åt, säger Maria Götz.

Annons

I förra årskullen fanns blott en kvinna. Nu är de fem, en dryg fjärdedel av klassen.

Tänkte ni på könsperspektivet när ni sökte, att det är flest män?

– Inte ett dugg. Har jobbat i en mansdominerad bransch i 15 år och jag trivs med det, säger Maria Götz.

Per Malmberg framhåller fördelarna med utbildningen. Arbetsmarknaden är extremt god för en tågtekniker, det finns många karriärvägar och, inte minst, lönen är bra.

– Synen på yrket är en kille med olja långt upp på armarna och en bullrig arbetsmiljö. Så är det inte längre. Man möter rena golv och datoriserad arbetsplats.

Drygt 130 personer sökte till de 20 utbildningsplatserna. En fördubbling jämfört med förra (och första) intaget. Att ungefär 25 procent av platserna har besatts av kvinnor gläder Per Malmberg.

– Det är jätteskoj!

Aleksandra Pawlikowska tror att tajmningen är perfekt för en kvinna att söka sig till en mansdominerad bransch.

– Det är mycket genussnack nuförtiden. Det finns en press på arbetsgivaren att få in fler kvinnor. Och hur ska man göra det? Jo, genom att dem betala bättre. Det är rätt tid att vara kvinna.

Fakta

Branschen bakom utbildningen

I utbildningens ledningsgrupp är följande företag representerade som företrädare för berört arbetsliv:

SJ, Mantena, Alstom, Bombardier, Euromaint, Öresundståg, Arriva, Go Ahead, Swemaint, SEKO.

I ledningsgruppen ingår även utbildningsledaren, representant för skolväsendet och kommun samt en studeranderepresentant för varje klass.

Andreas Lovén
Så här jobbar Kristianstadsbladet med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons