Annons

Järnvägsveteran var med om nyöppning

Per-Erik Holmberg jobbade på stationen i Sösdala till stängningen 1979 och flyttade då till nytt jobb i Hässleholm. På lör-dagen var han med när tågtrafiken startade igen.
Hässleholm • Publicerad 16 maj 2011
På lördagen var det invigning och tågen började stanna i Sösdala igen för första gången på 32 år. Författarens släkting Staffan Benedictsson döpte det nya tåget till Victoria Benedictsson.
På lördagen var det invigning och tågen började stanna i Sösdala igen för första gången på 32 år. Författarens släkting Staffan Benedictsson döpte det nya tåget till Victoria Benedictsson.Foto: 
Foto: 
Per-Erik Holmberg arbetade vid järnvägen i 45 år och en stor del av den tiden i Sösdala. Han var med när trafiken startade igen.
Per-Erik Holmberg arbetade vid järnvägen i 45 år och en stor del av den tiden i Sösdala. Han var med när trafiken startade igen.Foto: 
Författarens släkting Staffan Benedictsson döpte det nya tåget till Victoria Benedictsson.
Författarens släkting Staffan Benedictsson döpte det nya tåget till Victoria Benedictsson.Foto: 
Foto: 
På lördagen var det invigning och tågen började stanna i Sösdala igen för första gången på 32 år.
På lördagen var det invigning och tågen började stanna i Sösdala igen för första gången på 32 år.Foto: 

Första jobbet vid järnvägen var i Eslöv 1950. Sedan stannade Per-Erik Holmberg hos SJ under hela sitt yrkesliv till pensionen 1995.

– Jag har trivts hela tiden. Jag jobbade på 95 av Sveriges 4 000 stationer.

Annons

Per-Erik Holmberg arbetade längst tid i Sösdala. Han började där 1956 och var kvar tills stationen stängde 1979. Då flyttade han till Hässleholm.

– I Sösdala var jag tågklarerare, eller stins som det också kallades. Jag sålde biljetter, vinkade av tågen och gjorde andra arbetsuppgifter. I Hässleholm jobbade jag med godstrafik.

Per-Erik Holmberg har sett yrket vid järnvägen förändras genom åren.

– När jag började i Eslöv flyttade vi gods genom att rulla säckkärror och det var ett slit. Sedan kom lastpallarna och packlyftarna och det underlättade. Jag har varit med om datoriseringen också. Tidigare postade vi fraktsedlarna till Trelleborg men när datorerna kom blev det smidigare.

Per-Erik Holmberg har även sett hur tågresandet förändrats.

– När jag var i Eslöv fick vi köra med extralok och använda så många vagnar som gick att få fram. Det var intensiva tågtider men det har ändrats sedan dess. Bilen har tagit över.

Vad tycker du om tågen stannar i Sösdala igen?

– Det är en stor chans om många utnyttjar möjligheten. Bensinen är dyr och det kan vara en hjälp på vägen men det ska mycket till innan folk ändrar sina vanor. Men hoppas kan man ju göra, säger Per-Erik Holmberg.

På lördagen var det invigning av stationen med talare från Trafikverket, regionen, kommunen och näringslivet. Det var musikunderhållning, marknad och andra aktiviteter i anslutning till invigningen. Ett minnesmärke som markerar järnvägens återkomst till Sösdala avtäcktes.

Tåget mot Hässleholm startade 11.41 och det var första avgången från Sösdala sedan den 10 jun 1979. En person som påverkas är pendlaren Stephan Björck som bor i Ella.

– Det är riktigt efterlängtat. Jag har väntat på detta sedan jag flyttade hit från Malmö för 15 år sedan. Jag pendlar med bil till jobbet i Malmö men nu kan jag cykla till järnvägsstationen, ta tåget och slippa använda bilen, säger han.

INTERNAL INTERNAL
Jerker Hagman
Så här jobbar Kristianstadsbladet med journalistik: uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons