Domushuset fyller 40 år

Kristianstad Artikeln publicerades

Arkitekten Jan Lundings mål var att skapa en mötesplats. Få skulle säga annat än att han lyckades; i och runt Domushuset har människor i fyra årtionden stämt träff eller bara sprungit på varandra.

Exteriört har huset hållits relativt intakt. Den största förändringen kom 1970 när andra våningen byggdes på huset och säljytan dubblades till 5000 kvadratmeter.



I slutet av 80-talet byggdes huset till norrut och varuhuset fick sin största egna säljyta på 7200 kvadratmeter på tre plan, som sedan dess krympts. Framtiden för huset ligger i att förädla dess innehåll, har KBK-ledningen uttalat. I dag finns Svensk Kassaservice, Systembolaget, Stadium, Apoteket och senare i höst en Vodafone-butik och Duvanders inom huset. Våren 2007 flyttar Clas Ohlson in på 1300 kvadratmeter av andra våningsplanet.

– Vårt mål med förändringarna är att stärka Domusetableringen. Det är fantastiskt att vi finns kvar i centrum, men vi måste ha draghjälp av andra intressenter, säger Hans Olsson, varuhuschef, som började på Domus 1970.



Domus i Kristianstad var ett av de största varuhusen i Sverige. Under 80-talet växte konkurrensen utanför centrum och Domus var tvungna att tänka om. 1970 utgjorde livsmedelsavdelningen halva omsättningen, i dag står den för 65 procent.

– Vi har stans bästa affärsläge, det säger också mina konkurrenter, säger Hans Olsson med ett stort leende och fortsätter:

– Vår idé inom KBK, som är en ekonomisk konsumentförening, är inte att driva butiker för att tjäna en massa pengar. Butikerna ska bära sina kostnader och ge service tillbaka till kunderna.

Har Domus varit nedläggningshotat?

– Vi hade för stor kostym och jobbade orationellt och det lades varsel på över hundra anställda i slutet av 80-talet, svarar Hans Olsson.

1998-2000 var omvälvande år för Domus, som byggdes ut och om. Den 40-åriga etableringen är nu utbyggd till tomtgränsen. Stadium var första externa företag som kom in i huset, sedan följde Systembolaget och Posten.

– Målet för Domus är att bli bättre på det vi redan är bra på. Vi håller på att analysera vad vi ska ta bort på plan två nu när Clas Ohlson ska in i huset, säger Hans Olsson.

Ursprungskonceptet att Domus ska driva allt själv har övergivits efter hand. I dag är huset mer av ett handelshus.

Birgitta Mattisson

044-18 55 37

birgitta.mattisson@kristianstadsbladet.se

Varuhus

Ett varuhus definieras som ett försäljningsställe med total säljyta på minst 1500 kvadratmeter och med ett brett varusortiment. Affärsidén är att med försäljningen uppdelad på avdelningar erbjuda konsumenten att handla allt under ett tak.

Varuhuskedjornas verkliga tillväxt började på 1950-talet, och under denna tid grundade konsumentkooperationen Domus. På 1960-talet ökade Domusvaruhusens antal och omsättning. Den 15 september är det 40 år sedan varuhuset i Kristianstad invigdes. Då firas också jubileet på varuhuset. Domushuset ägs av KBK, Kristianstad-Blekinge Konsumentförening.





Kristianstad