Företagare på inspirationsträff om export

Kristianstad ,

Föredrag, utställningar och mingel bjöds vid den "Exportboost" som under fredagseftermiddagen hölls i Kulturkvarteret i regi av exportcentrum Skåne. Tanken var att ge företagare i regionen inspiration och goda exempel att kanske söka sig vidare utanför landets gränser med sina produkter.

Foto:
Företagare från nordöstra Skåne fick inspiration om export vid fredagens "Exportboost".
Foto:

Erik Malmberg, vd Malmberg Water AB: – Vi har inom Malmberg länge jobbat med export. Redan 1992 hade vi affärer i Kina, och nu har vi också verksamhet i framför allt våra grannländer, Baltikum, Ryssland och några länder till. Exporten är en viktig del i verksamheten, inte minst för att man kan lära sig mycket från andra marknader och andra arbetssätt. – För att lyckas med export behöver man vara nyfiken och våga satsa. Man måste ta sig tiden att besöka den tänkta nya marknaden och lära sig hur den fungerar. Sedan behöver man också lite tur och timing.

Foto:
Peter Larsson, exportchef på Pågen: – Ungefär 25 procent av vår business går på export, till våra grannländer och utöver det framför allt till Frankrike. Det vi exporterar mest är skorpor och kanelgifflar, till grannländerna också en del bröd. – Ska man som företagare satsa på export gäller det att göra sin hemläxa ordentligt, och ta reda på om den produkt man har passar för den marknad man tänker sig.
Foto:
Nicklas Lindblad, vd Österlembryggeriet: – Vi har i dag ingen export, men det är en intressant tanke. Vi jobbar framför allt med Skåne och vårt närområde, så första "exporten" lär i så fall bli resten av Sverige. Vi jobbar både med en grossistdel där vi importerar öl från Tjeckien och Tyskland, och jobbar mot restauranger. – Vi har också en unik produkt i vår svagdricka, som kommer starkt nu till jul. Det kanske hade varit en produkt för exportmarknaden, svagdricka är ju ett svenskt fenomen.
Foto:
Ellena Dellios och Lars Dahlberg, Edwelope AB: – Vi är ett litet bolag med säte på Krinova i Kristianstad som jobbar med välfärdsutveckling. Vi har jobbat med den svenska marknaden genom konsulttjänster inom socialtjänstens område, och har nu börjat fundera på den internationella marknaden. – Vi sitter som bäst och funderar på hur vi ska kunna exportera en modell av den svenska välfärden också till andra länder. Vi har ett spår med verksamheten i Sverige som ger företaget en stabil grund, så vi kan investera i det nya spåret med export av den svenska välfärdsmodellen.