Pernilla vill kombinera forskning och new age

Kristianstad

Buddha, healing, tarotkort, änglar och så en teologie doktorsexamen på det. Pernilla Gardeberg hoppade av gymnasiet men har tagit rejäl och personlig revansch på pluggandet. Nu drömmer hon om en forskningsplats, men undrar vem som vill finansiera forskning om new age?

Artikeln publicerades 26 februari 2011.

Hon vet hur man dödar en akademisk karriär, Pernilla Gardeberg. Och det nästan innan hon klivit upp på det första trappsteget. Det är enkelt, skrattar hon med visst, bittert allvar i blicken. Man väljer en konservativ institution och ett ämne som ingen vill ta i med tång.

Inte nog med att hon valde teologi, hon valde dessutom att göra en avhandling om new age och dess bibel "A Course in Miracles".

Men hon lyckades. Trots att hon är en drop-out från gymnasiet, trots att ingen ville finansiera hennes studier, trots att hon motarbetades inom sin egen institution.

– Jag fick ju ta ett banklån, men det var det värt.

I det lilla inbodda korsvirkeshusetfrån 1900 finns de flesta religiösa symboler man kan tänka sig. Inte så att de tar överhanden, men det råder ingen tvekan om att andlighet är ett värmande och innerligt ledord för husets invånare, en clairvoyant 47-åring.

Pernilla Gardeberg har eget i healingbranschen, hon läser av människor, guidar i livet. Det är så många Kristianstadsbor känner henne. Därför är det mer än en som höjt förvånat på tarotkorten när de hört om hennes vetenskapliga och akademiska karriär.

Själv är hon inte förvånad alls. Hon älskar att studera, hon är djupt intresserad av religionshistoria och andligheten är en ständigt vaken del av henne själv.

– Andlighet och vetenskap kan mycket väl gå hand i hand, tycker hon.

– En del saker måste man tänka realistiskt på, även när det handlar om personliga och mystiska saker som tro.

Pernilla trivdes inte i skolan.Stallet och hästarna var hennes grej, de tog liksom över i huvudet och sabbatsåret blev permanent. Hon drömde om att öppna egen butik, jobbade också i affär, skaffade barn och så kraschade privatlivet.

I stället för att gräva ner sig valde Pernilla att ta upp studierna. Hon läste in gymnasiet i rasande fart och insåg att hon hade fallenhet för att studera. Där vände hennes liv.

– Jag kunde ju!

Engelskaplanerna förvann då hennes betyg slarvades bort på universitetet. Det fanns till sist bara plats på en kurs i islamologi och eftersom det lät intressant hoppade hon på. Och upptäckte kärleken till religionen. Det hade något med historien, kulturen, det trosmässiga som lockade. Historiens vingslag och människans förmåga att tro.

– Det är otroligt spännande, att fundera över vad människor tror på och vad tron får människor att göra.

De kinesiska lyckokatternaövervakar samtalet från ett högt skåp. På en dörr hänger ett par änglar och i bokhyllan samsas CS Lewis med Deepak Chopra, tarotböcker och deckare. Och så förstås Helen Shucmans bok "A Course in Miracles" som alltså är den bok Pernilla gjorde en religionshistorisk studie av i sin avhandling.

– New age är så nytt, att det knappt har granskats tidigare. Alla andra religioner har granskats, genomgått förändringar och ingen kan påstå något annat än att de heliga böckerna och uppenbarelserna har påverkats av människors händer.

Det, menar hon, är något som även new age-anhängarna måste finna sig i. Enligt anhängarna fick Helen Shucman, tidigare totalt ointresserad av religion, plötsligt en dag religiöst präglade syner till sig som hon skrev ner i sin bok.

Men Pernilla menar att alla är påverkade av sin omgivning och att Shucman inte var ett sådant rent kärl som anhängarna vill påstå.

– Min avhandling visar att hon genomgått en omfattande religiös socialisation under unga år och att hon som vuxen varit en sökare inom flera olika sorters religionsutövande. Vilket fick mig att fundera över bakgrunden till new ages framväxt i USA och vad som gör en ny teologi accepterad.

Hon menar att de strömningar och mentaliteter som finns i samhället måste vävas in i den nya teologin för att den ska få folkligt fäste. Den amerikanska mentaliteten innefattar en frihet och öppenhet på alla områden, även religionens, något som new agekulturen tagit vara på.

Pernilla önskade intensivtatt hon skulle få forska om sitt ämne, trots delar av akademins nedlåtande syn. Hon ville, hon ville, hon ville. Men hon fick ingen finansiering, trots att hon stod på rätt plats i kön för att få del av forskningsanslag. Och trots att stora delar av new age ännu inte har studerats vetenskapligt.

På ett privat plan är Pernillafascinerad av hur många ser religionernas heliga böcker som den enda sanna vägen och förkastar allt annat som hädiskt. För henne är tron på den andliga världen viktigare än trosinriktningen.

– Om det finns något högre, tror jag att det finns många vägar dit.

Samtidigt är hon mån om att skilja på religionskonceptet och tron. De båda går ihop, men inte nödvändigtvis i klara linjer. Det finns, menar hon, ett maktperspektiv i religionen som ofta är negativt.

– Man ska aldrig dra någonting för långt. Man måste ha en oerhörd ödmjukhet inför livets förändringar och inte tvinga på andra sina egna upplevda trossanningar.

Pernillas avhandling heter"Mirakel, mysterier och moraliteter".

Vad är ett mirakel?

– Enligt "A Course in Miracles" är det vi kallar mirakel inga mirakel, för de är det naturliga tillståndet som vi inte ser mer än glimtar av.

– Mirakel för mig är att jag lyckades ta min doktorsexamen mot alla odds, det är helt galet egentligen.

Det är en stolt, men förvånad, teologie doktor som sjunker ner i fåtöljen för att njuta av vad hon åstadkommit.