Veteranvrede mot myndighet

Kristianstad Artikeln publicerades

Veteranbilsentusiasterna är oroliga över ett nytt förslag från Naturvårdsverket. Entusiasterna tror att det kan göra deras hobby kriminell och har nu inlett kampanjer mot för- slaget. Men Naturvårdsverket hävdar att allt beror på missförstånd.

Rapporten ”Uttjänta bilar och miljön” från Naturvårdsverket handlar i grunden om att komma tillrätta med problemet med gamla, uttjänta bilar. Skrot som dumpas i skogen och på andra platser.

Men i rapporten lämnades också ganska omfattande förslag, som exempelvis begränsningar om hur många bilar man kan få äga, förkortad tid för att bilar ska vara avställda, och att det ska sökas ny avställning mot avgift varje år. Verket vill också ta bort ordet ”yrkesmässig” i bilskrotningsförordningen, samt ge kommunerna större rätt att omhänderta uttjänta bilar, även gamla bilar ”av miljöskäl”.

– Om de här förslagen går igenom riskerar vår verksamhet att kriminaliseras, säger Kjell Johansson i Kulltorp, sekreterare i Nordskånes Fordonsveteraner.

Han har redan mejlat alla riksdagsledamöter från Skåne för att be dem sätta sig in i ärendet innan de tar beslut. Och tryckt upp lappar där det står ”Kulturarbete riskerar att bli ett brott”. För han hävdar att de håller på med en form av kulturarbete.

Han s ögonstenar

I carporten utanför villan står hans två ögonstenar, förutom familjen förstås. En Ford Customline från 1956, och en äkta ”woodie”, en Morris mini Estate från 1968 med trälister på sidorna. På båda bilarna finns skyltar som talar om att det ”kultur på väg”.

De upptryckta lapparna delade han ut i helgen på en klassisk motorträff i Bjärnum.

– Det var många som uppmärksammade detta och kom fram och pratade. Och tyckte att vi måste stoppa vansinnet.

Han kan förstå andemeningen i Naturvårdsverkets förslag. Att det ska bli renare natur, att det ska gå lättare att bli av med skrothögar som står på tomter eller i naturen.

190 000 entusiaster

– Det kan se för jäkligt ut med tre eller tjugo skrot- bilar på tomten. Men de får hitta andra sätt att komma tillrätta med detta, och inte stoppa en hel hobbyverksamhet. Det är många som har tre–fyra bilar för att sätta ihop till en fungerande. Ska man då kräva att alla dessa är påställda? Eller att man inte får äga för många?

Felet, tycker han, är att verket inte pratade med rörelserna innan rapporten gjordes.

– Vi är ändå minst 190 000 registrerade entusiaster i Sverige. I en demokrati pratar man med de berörda.

På Naturvårdsverket har man uppmärksammat kritiken från fordonsägare och gått ut med flera förtydliganden.

Reagerar på kritiken

– Det fanns också flera förslag i rapporten, som vi har tagit bort från det vi nu föreslår till regeringen. Bland annat föreslår vi ingen maxgräns på bilägandet eller tid om avställning, säger Helen Lindqvist på avdelningen för genomförande, sektionen för avfall och kemikalier.

Hon säger att bilentusiasterna fått fel information av sina branschtidningar, och att de nu försöker rätta till felen.

– Meningen har aldrig varit att fordonshobbyn ska drabbas, de ingår inte alls i den rapport vi skriver.

Moment 22

Men kritiken går bland annat ut på att illegal bilskrotning inte är definierad, att mot legal bilskrotning ställs enbart hobbyverksamheten, och rapporten saknar konsekvensutredning.

– Men det finns ingen definition av hobbyverksamhet i dag heller. Anledningen till att vi vill ta bort ”yrkesmässig”, är att kommuner har svårt att visa vad som är en illegal bilskrot. Det faller på sin egen orimlighet, då en illegal bilskrot gör allt för att inte verka yrkesmässig. Det blir ett moment 22 för kommunerna.

Hon säger också att det är viktigt att inte blanda ihop ”uttjänta” bilar, sådana som lämnas för skrotning, med begagnande bilar, som kanske är slutkörda men ändå kan användas för hobbyverksamhet.

– En privatperson som köper en gammal bil för restaurering, det är inte skrotning. De klassas inte in enligt vår definition.