Manga lockar många i Malmö
För fyra fem år sedan kom mangans stora genombrott när svenska kids började köpa mangasviten "Dragonball", hittills såld i halvannan miljon exemplar i Sverige. Idag vet alla att intresset finns där.
Unga svenskar köper manga och ser animé på bio. Men genombrottet för svenskproducerat dröjer, trots att exempelvis många på serietecknarskolorna idag är inriktade på manga.
– Oh ja, det är många. Men de har svårt att lyckas än så länge, säger Fredrik Strömberg, ordförande i Seriefrämjandet. Det vill Yokaj Studio ändra på. Landets första mangastudio skapad av Yosh, 26 och hennes lillasyster Soya, 19, kusin DoraJen, 19 och pojkvän Kajfa, 25. Alla självlärda och med rötterna i Hongkong. De är ledande inom svensk manga och har på bara ett drygt år gett ut fyra böcker: en antologi med egna serier, en kalender och så två handböcker om hur man tecknar manga.
– Men steget till riktig serieutgivning är ganska långt. Förlagen är rädda för inhemsk manga än så länge, kanske för att vi inte skulle hinna producera serier snabbt nog, säger Yosh.
I Japan "finns det mer manga än toalettpapper" som hon säger. Alltså en jättelik industri som spottar ur sig album som knoppar av sig i animerad film, leksaker, tv-såpor. Den kulturen är förstås orealistisk i Sverige, men Yokaj tror ändå att förlagen någon gång ska våga möta det stora intresset för manga.
– Men när vi tänker framtid tänker vi inte bara serier utan också till exempel spel, säger Kajfa. Han och Yosh har tillsammans gjort gratisspelet Sumo som hittas på www.yokajstudio.com. Och man för faktiskt förhandlingar om att få göra en längre svensk manga.
Men innan de stora projekten realiseras fortsätter man att få ut sina serier i olika antologier och jobba med illustrationer för brödfödan. Till exempel såg många Yokajs illustration i planschformat av Carolina Klüft under friidrotts-VM i Osaka i somras.
– Och så har vi tecknat omslaget till Dogge Doggelitos album som släpps här i november. Så visst är det mycket som händer, säger Yosh. Fredrik Strömberg är även arrangör av Malmöbiennalen "I seriernas värld" som i år fokuserar på öst möter väst. Och han är författare till nyutgivna "Japanska serier och skaparglädje" som förklarar mangans dragningskraft.
– Den ser enkel ut och får fler att försöka teckna, redan som väldigt små. Sedan är mangan inriktad inte så mycket på handling som våra serier i väst, utan på figurernas utveckling och inre liv. Det skapar ett stort intresse och lojalitet bland läsarna, säger han. (TT Spektra)
Johan Malmberg