Neon Gallery, Brösarp: Jennifer Vanderpool & Ellen Handberg

Kultur Artikeln publicerades

Det är gott om innehåll på Neon Gallerys aktuella duoutställning. Elna Svenle trivs och uppskattar att publiken uppmanas delta, men tycker slutresultatet känns en aning tamt.

Golvet på Neon Gallery används flitigt. I sommarens utställning av svenska Ellen Hedberg och amerikanska Jennifer Vanderpool breder ett miniatyrlandskap ut sig uppbyggt av igenkännbara pastellfärgade objekt – tygblommor, skumgummibitar, vax gjutet i sockerkaksformar, kakfatspapper i spets och andra loppisfynd. Ur högtalare strilar vaga, roingivande ljud.

De båda utställningsrummen i Neons vägstation binds samman av denna installation som även fortsätter utanför byggnaden.

På parkeringsplatsen och längs husfasaden inbjuds besökaren att plantera blommor, egenhändigt producerade av material som tillhandahålls av konstnärerna: clementinpapper, vajrar, filt, nät, saxar och tänger.



Utställningen äger även rum i den silobyggnad som ligger bakom galleriet. Här har Hedberg och Vanderpool satt samman färgglada hinkar till en fontänliknande formation omgärdad av lika färgglada ballonger.

Allt är dramatiskt ljussatt och ljudet av det porlande vattnet förstärks effektfullt i den höga, runda byggnaden.

Installationen i vägstationen har många likheter med verk av Sarah Sze, den amerikanska konstnär som i vintras fyllde Malmö konsthalls golv med tiotusentals små vardagsobjekt, systematiskt och precist ordnade till ett landskap.

Hedbergs och Vanderpools installation på Neon ger dock ett mer kaosartat och improviserat intryck. Här finns en känsla av delaktighet, inte enbart för att besökaren erbjuds att skapa blommor utan även i den mer organiska kvaliteten, långt från Sarah Szes perfektion som minner om en vetenskapsmans.



Det är glädjande att Neon regelbundet presenterar interaktiva installationer i vilka besökarna känner sig inkluderade – vare sig de väljer att aktivt delta eller ej.

Dock känns Hedbergs och Vanderpools installation aningen tam i jämförelse med vad som gjorts de senaste åren på galleriet. I installationens rosa överdåd och blommiga härlighet hade viss aggressivitet varit välkommen.

Elna Svenle

kultur@kristianstadsbladet.se







Efter att recensionen skrevs har utställningen delvis gjorts om, vilket var bestämt från början.