Annons

Gjuter liv i förlorat verk

Det har gått 16 år sedan de bägge nyskrivna verken uruppfördes. När jazz och symfoni mötes, enkom för Kristianstads dåvarande symfoniorkesters skull. Nu framförs de igen.
Nöje • Publicerad 10 november 2008
Christianstad Symfoniker repeterar för fullt på konserthuset. Bild: Bosse Nilsson
Christianstad Symfoniker repeterar för fullt på konserthuset. Bild: Bosse NilssonFoto: 

1992 fick kontrabasisten och tonsättaren Lasse Lundström i uppdrag av Musik i Skåne att skriva ett nytt verk åt dåvarande Kristianstad symfoniorkester. Den 34-årige jazzmusikern tog kontakt med sin studiekamrat Peter Gullin, som till legendariske jazzmusikern Lars Gullin, med en förfrågan som innebar att en dröm gick i uppfyllelse. Resultatet blev deras bägge verk för symfoniorkester och jazzmusiker: Lundströms "Fantasi för barytonsax & orkester", där kompisen trakterade saxofonen, och den 30-årige, nyblivne pappan Peter Gullins egna "Mannen som ville vara Fågeln Fenix".

Sedan sena tonåren hade han tampats med längtan att skriva ett symfoniskt verk, en del av idéerna hamnade i det slutgiltiga verket som alltså specialskrevs för Kristianstadsorkestern.

Annons

- För oss båda var det första gången som några av våra verk för symfoni-orkestrar framfördes. Jag minns verkligen hur speciellt det var, berättar Lasse Lundström.

1992 satt nuvarande dirigenten för Christianstad Symfoniker, Patrik Dahlbom, bakom trummorna. Tanken på att låta musiken få fortsätta framföras har aldrig riktigt lämnat någon av dem. Påhejade av jazzföreningen Blue Birds ordförande Bengt Bronson Månsson lyckades man till slut ro alla inblandade åt samma håll. Den 15 november är det återigen dags på Kristianstad konserthus.

Det är bara ensom saknas. Peter Gullin gick bort 2006. Höstens stora konsertsatsning blir även en intern hyllning till jazzmusikern. Barytonsaxofonisten Ed Epstein kliver in på hans plats i Lundströms verk.

- När jag bad Peter vara solist till mitt verk så sa han att han också kunde skriva något. Det dröjde inte länge förrän han dök upp med "Mannen som ville vara Fågeln Fenix" - i fem satser! Jag var dirigent då och har som tur är behållit det handskrivna partituret, för några notblad har vi inte kunnat hitta, säger Lasse Lundström.

Det har varit etthästjobb att få alla noter på pränt igen. Men så blir Peter Gullins verk för Kristianstads symfoniorkester en gång för alla bevarat på hårddisk. För säkerhets skull kommer man även att banda konserten på lördag, förhoppningsvis för en kommande skiva med båda verken.

Precis som Lars Gullins liknande verk handlar det om två musikgenrer som integreras fullständigt. Två musikvärldar som möts.

- Jag kommer mycket väl ihåg hur det var att skriva "Fantasi ...". Jag visste att barytonsax skulle vara en del. Men annars bestämde jag mig för en början och lät det sedan komma helt fritt. Där finns reggae, latin, melodiösare stycken. Peter bad om något svårt, så jag skrev in en kadens åt honom, berättar Lundström.

Det blir dock intedet enda som är specialskrivet för 2008 års konsert. Under våren och sommaren har ett gäng arrangörer bearbetat jazzstandards som croonern Nat King Cole frotterade sig med. Lasse Lundström, jazzpianisten Sven Bjerstedt, trombonisten Jerry Dahlskog och tonsättarstudenten Daniel Fjellström har var för sig "symfoniserat" Coles kända repertoar.

- Att de framförs på det här viset, det är verkligen att bryta ny mark, säger Patrik Dahlbom.

- Med fyra olika arrangörer blir det också fyra helt olika klanger. Gud vilka pärlor det har blivit, tillägger Lasse Lundström.

Lisa Appelqvist
Så här jobbar Kristianstadsbladet med journalistik: uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons