Annons

Livet långt efter den första romansen

Soundet är Göteborgspop. Men Jonas Lundqvist skildrar inte den romantiserade tonårskrossen.
Publicerad 22 februari 2018
Detta är en recension i Kristianstadsbladet. En recension är en kritikers bedömning av ett konstnärligt verk.
Jonas Lundqvist.
Jonas Lundqvist.Foto: Jonas Ekströmer/TT

I och med “Affärer” närmar sig Jonas Lundqvist en bredare publik. Soundet är tydlig Göteborgspop och nära besläktat med tidiga Håkan Hellström. Men till skillnad från en stor del av arvet från Västsverige, som den tidigare Bad Cash Quartet-medlemmen bär med sig, är det inte den romantiserade tonårskrossen som skildras i ljud.

“Vuxna människor ångrar sig på nätterna”, sjunger Lundqvist på det första spåret – vilket sedan leder vidare till en otrohetspop med raden “konstiga restauranger där inga människor går, har jag hela handen i ditt hår". Olycklig kärlek känns lite jobbigare efter att man har gått med på vuxenlivets konventioner. När man varken har tid att brinna upp i natten eller gå under – i stället diskuterar man vem som ska ha barnen udda veckor. Lundqvist lyckas med en ärlig skildring av livet långt efter den första romansen.

Annons

Bäst och störst hitpotential har “Leva farligt” och albumet inleds starkt. Kul också att sångerskan och låtskrivaren Amanda Bergman har hittat in på "Lilla person". Vissa låtar är lite tunnare, där det känns som att han med hjälp av indieklyschor försöker fylla ut de sista raderna. Det är inte dåligt, kanske bara en lite blekare kopia av någonting annat.

Pop

Jonas Lundqvist

Titel: "Affärer"

Skivbolag: Adrian Recordings

Sofia Sundström/TT
Annons
Annons
Annons
Annons