Open

Det handlar om sekunder

Open Artikeln publicerades
Foto:Lars Ottosson

Det skiljer skrämmande mycket i prestanda. I stan, i 50 kilometer i timmen stannar de bästa däcken på drygt 30 meter, de sämsta på 55 meter. 25 meter till, nästan dubbla bromssträckan. Eller sex normala billängder.”

Så här sammanfattar landets kanske mest pålästa motor/trafikjournalist Robert Collin Aftonbladets stora vinterdäcktest. Det handlar så klart om dubb eller inte på vintervägen. Collin fortsätter, ”Jo det bästa däcket på is är förstås dubbat. Och det sämsta odubbat. Det vet vi av alla års erfarenhet, dubb är det enda som biter på frosthalkan.”

Just det sistnämnda är en nagel i ögat, en kniv i ryggen, ja kalla det vad ni vill, men så uppfattas säkert det genom år av tester och därmed extremt välbelagda påståendet, ”dubb är det enda som biter i frosthalkan”. Ändå försöker såväl myndigheter som Trafikverket, allehanda miljötalibaner och tyvärr ofta även förare av bilar i ”Premium-Klasse”, varje år förneka fakta och hävda att dubbfritt är minst lika bra.

För någon vecka sedan var en ”expert” från just Trafikverket intervjuad i Rapport om vilken typ av vinterdäck man skulle välja för att kunna åka säkert även på vintern. Den snömostalande tjänstemannen i inslaget ljög med ett avmätt leende tv-tittarna rätt upp i ansiktet. Påstod saker utan att redovisa ett enda siffra som underbyggda dravlet, utan slog fast.

– Har man en modern bil med antisladd räcker det med nordiska dubbfria.

Snacka om övertro på tekniken, inte räcker antisladd speciellt långt när du till exempel ska bromsa på en isbelagd väg. Ett sådant uttalande är bara vad man med svensk översättning brukar kalla ”tjurskit”. Ett skrämmande uttalande som kommer från en tjänsteman på den myndighet som har till ansvar att se till att trafiken är så säker som möjligt, man häpnar.

Sanningen är som Collin skriver, ”dubbla bromssträckan eller sex billängder längre”. Antisladdsystemet hjälper i stort sett enbart när bilen vill börja sladda …

Nu var reportern inte helt nöjd med det svepande svaret ställde frågan om man ändå inte behöver dubbdäck åtminstone när man ska till fjällen på skidsemester. Experten log samma leende och upprepade sitt inövade mantra.

– Inte alls, du kan åka till fjällen med nordiska dubbfria så länge du har en modern bil.

Enda tillfället när dubb kunde vara aktuellt, var i Norrland eller om du har en gammal bil. Han sa det inte, men menade säkert att i Skåne behövs inte dubbdäck…

Tron att tekniken fixar allt kan så klart utvecklas och nästa steg från Trafikverket är kanske att släppa på bilbältestvång i tätbebyggt område. Har du en modern bil med airbags och andra säkerhetshöjare i kupén, känns väl bilbälte ändå lite gammaldags?

Jag kan inte förstå hur vanliga” säkerhetsknarkande” svenskar med allt från cykelhjälm till privat sjukförsäkring väljer bort dubbdäck. Förstår bara inte hur man vågar nej tack till säkerhet och min åsikt i ämnet är kristallklar. Rimmar dessutom väl med Collins och andra experters, det är dubbat som gäller under vintern!

Det spelar ingen roll hur många mil du kör, det handlar inte om dagar och mil. I stället handlar det om sekunder och meter om du vill bli en siffra i statistiken eller inte.

Jag vill inte och kör därför med säkrare dubbdäck, gör du så också!

Fakta

LÄS MER

Tommy svenssons Motorblogg på www. kristianstadsbladet.se

Visa mer...