Open

Dollargrin med all inclusive

Open
Foto:
Foto:
Foto:
Foto:
Foto:
Foto:

Cadillac gör just nu en seriös inbrytning på den europeiska marknaden och ett av de främsta vapnen är klassiskt amerikanskt - nämligen ”power”. Men det är inte bara flaggskeppet CT6 vi pratar om, utan hela organisationen kring det klassiska varumärket har samlat minst lika mycket ”manpower” som ”horsepower”. Laguppställningen imponerar och äntligen har Cadillac alla förutsättningar att rulla riktigt långt i Europa.

Artikeln publicerades 23 augusti 2017.

Om man ska ha en ”fair chance” att vinna ett krig så är kunskap om fienden ovärderlig och när Cadillac presenterade sin nya organisation så föll namnen tungt. Marknadschefen Uwe Ellinghaus är värvad från BMW och designchefen Malcolm Ward lägger nu en framgångsrik karriär hos Opel bakom sig. Vice vd Felix Weller har sina rötter hos Audi medan vd Johan de Nysschen arbetat för Mercedes.

Innan vi hoppar in bakom ratten till den hästkraftstinna CT6 får vi en pratstund med Florian Spinoly som är marknadschef för Cadillac Europa och tidigare basade för BMW:s motorsportverksamhet. Vi får veta att Cadillac planerar en långsiktig bearbetning av den europeiska marknaden och att varumärket ska säljas exklusivt av Callisma i Stockholm samt Hedin Bil i Göteborg.

Florian Spinoly anser att Cadillac har något unikt att erbjuda i form av design, smarta lösningar och en helhet som i allra högsta grad framstår som individuell jämfört med stortyskarna. Man har också förenklat valet för kunderna eftersom CT6 finns i två utföranden (Luxury samt Platinum) och med en motor – en dubbelturbomatad V6:a på 417 hästar.

Cadillac CT6 är en raket som skulle göra sig lika bra i Star Wars som på de knöliga gatorna i Berlin dit provkörningen är förlagd. Jänkaren skjuter iväg som ett skott och den omedelbara effekten kräver en viss tillvänjning innan man kan börja kolla upp de övriga finesserna. I Platinum-utförande ingår exempelvis magnetiska stötdämpare, bakhjulsstyrning, fyrhjulsdrift, en ljudanläggning från Bose med 34 högtalare samt framstolar med tjugo olika justeringsmöjligheter. Självklart har alla platser ventilation och värme.

Oj, vi glömde visst infotainmentsystemet bak med dubbla skärmar och fjärrkontroll. Men smakar det så kostar det – närmare bestämt 937 000 kronor (grundpriset börjar från 699 000:-). Mycket pengar, men om vi å andra sidan laddar en tysk lyxbil med samma utrustning så framstår jänkaren som ett vettigt alternativ. (CNP)

Johannes Gardelöf och Willy Priske

Tekniska data

Cadillac CT6 3,0 V6 Twin-Turbo AWD Platinum

Motor: V6 bensinmotor med dubbla överliggande kamaxlar och fyra ventiler per cyl. Max effekt 417 hk vid 5 700 varv/min. Max vridmoment 555 Nm mellan 2 500–5 100 varv/min.

Kraftöverföring: Motorn fram, fyrhjulsdrift. 8-växlad automatlåda.

Fjädring: Fram: fjäderben med dubbla triangellänkar. Bak: multilänkaxel.

Styrning: Progressiv elservo. Vändcirkel 11,3 meter.

Bromsar: Skivor fram och bak. ABS. Antispinn/sladd.

Mått/vikt: (cm/kg) Axelavstånd 311, längd 518, bredd 188, höjd 147. Tjänstevikt 1 950. Bränsletank 73 liter.

Prestanda: Toppfart 250 km/h. Acceleration 0-100 km/h 5,7 sek.

Förbrukning/Miljö: 9,8 liter per 100 km vid blandad körning. CO2: 223 g/km.

Pris: 937 000 kronor (Luxury 699 000 kronor)

Plus

Köregenskaper och komfort

En bil som inte grannen har

Skyhög standardutrustning

Minus

Prislappen kan skrämma många kunder

Visa mer...