Open

En resa in i framtiden

Open Artikeln publicerades
6 bilder
Foto:cnp ab

Nu har framtiden hunnit ikapp oss och ett lysande exempel på det är nya A3 Sportback e-tron. Såväl drivlinan som designen har hamnat precis rätt i tiden och plug-in-hybriden bjuder på låga utsläpp och sportbilsprestanda.

Plug-in-hybrider tycks ligga i tiden och tekniken blir bara bättre och bättre. Ett bevis på detta

är Audi A3 Sportback e-tron som kan köras fem mil på eldrift eller 94 mil på en tank och med

fulladdade batterier. Bensinförbrukningen är snål med sina 0,15 liter milen och utsläppen

hamnar på låga 35 gram per kilometer.

Baktill har e-tron fått en egen design på stötfångare och diffusor men i övrigt ser det mesta ut som i vanliga A3 Sportback förutom att e-tron-loggan återfinns i grillen, på framflyglarna, bakluckan, instegströsklarna och på växelspaken. Instrumenteringen är lite annorlunda med effektmätare till vänster om hastighetsmätaren och på den lilla skärmen mitt emellan de båda kan man se hur hybridsystemet jobbar. Som tillval finns den stora pekskärmen med navigation som också visar energiflödet. Tittar vi in i bagaget så har lastvolymen minskat med hundra liter jämfört med vanliga A3 Sportback varpå e-tron tar 280 liter bagage.

Tyskarna satsar hårt på hybridtekniken och senaste beviset såg vi på Le Mans 24-timmars där tyskarna

kammade hem en dubbelseger med Audi R18 e-tron. I testbilen arbetar däremot en 1.4-liters bensinare på 150 hästkrafter i nära samarbete med en elmotor på 102 hästar.

Bakom de fyra ringarna i grillen gömmer sig laddkontakten medan batterierna sitter inkapslade i ett krocksäkert aluminiumhölje under baksätet. Att ladda batterierna med hjälp av ett vanligt ellutag tar drygt fyra timmar, men tiden kan halveras om du har ett trefasuttag. Det finns tre körprogram att välja mellan: ”EV” innebär att bilen enbart körs på el, med ”D” körs bilen så effektivt som möjligt med hybridsystemet medan ”S” står för sport.

Undrar du om körningen blir sportig? Tja, det är faktiskt svårt att förstå att testbilen är en laddhybrid då etron har prestanda och köregenskaper som en liten sportbil. Färden till hundra rullar på 7,6 sekunder medan toppfarten är 222 – ändå är förbrukningen bara 0,15 liter milen. Det går att köra på eldrift ända upp till 130 km/h och när man väl lättar på gasen så kopplas drivkällorna bort och bilen rullar helt ljudlöst. Grundpriset startar på 372 500 kronor så man kan helt ärligt säga att det kostar om man vill köra snålt.

(CNP)/Staffan Swedenborg och Jenny Nilsson

Fakta

Tekniska data för Audi A3 Sportback 1,4 TFSI e-tron

Motor: 4-cyl bensinmotor med dubbla överliggande kamaxlar och fyra

ventiler per cyl. Max effekt: 150 hk mellan 5 000-6 000 varv/min.

Max vridmoment: 250 Nm mellan 1 600-3 500 varv/min.

Elmotor: Max effekt: 102 hk. Max totaleffekt: 204 hk.

Kraftöverföring: Bensin- och elmotor fram, framhjulsdrift. 6-växlad automat.

Fjädring: Fram: fjäderben med undre triangellänk. Bak: multilänkaxel.

Styrning: Elservo. Vändcirkel: 10,7 meter.

Bromsar: Skivbromsar fram och bak. ABS. Antispinn/sladd.

Mått/vikt: (cm/kg) Axelavstånd 263, längd 431, bredd 179, höjd 142.

Tjänstevikt 1 615. Bränsletank 40 liter.

Prestanda: Toppfart 222 km/h. Acceleration 0-100 km/h 7,6 sek.

Förbrukning/Miljö: 1,5 liter per 100 km under blandad körning. CO2: 35 g/km.

Pris: 372 500 kronor.

+ Plus… - Minus…

Förbrukning och utsläpp Det kostar om man vill köra snålt

Imponerande teknik Bara 2 års nybilsgaranti

Köregenskaperna

Bra utrymmen

Visa mer...