Open

Ungdomens källa

Open

Att nå fram till de yngre generationerna är alla biltillverkares stora dröm. Nya Seat Ibiza ”is living the dream” och vi drog till Barcelona för att om möjligt hitta den berömda källan.

Artikeln publicerades 27 september 2017.

Det är inte lätt att förstå sig på VW:s fördelningspolitik vad gäller nyheterna inom koncernens fyra varumärken, men klart är att Seat Ibiza blir först ut på den nya MQB A0-plattformen. Redan tidigare generationer har visat upp påfallande goda egenskaper och under de 33 år som Ibiza existerat har modellen sålts i 5,4 miljoner exemplar.

Vi tar ett ärevarv runt vår knallblå testkärra som lackerats i den pampiga kulören ”mystery blue”. Balansen mellan att behålla modellidentiteten i kombination med en ny och modern form klarar Ibiza galant.

Det finns ett klart igenkännande i första mötet samtidigt som ett antal detaljer kommunicerar nyheter. Designen är vassare med veck och linjer som får bilen att se mer slimmad ut från sidan.

De snedställda framlyktorna, markerade luftintaget, den kraftfulla inramningen till positionsljusen och för all del det upphöjda mittpartiet på huven ger ett kaxigt intryck. Bakpartiet är mer accentuerat och lastutrymmet riktigt rymligt med sina 355 liter. Interiören följer det vassa yttre formspråket och för 8 100 kronor kan man köpa till en 8-tums pekskärm som inkluderar navigationssystem.

Väl bakom ratten tar det inte lång tid innan vi förstår fördelarna med den nya plattformen. Chassit känns harmoniskt och väl avvägt mellan komfort samt väggrepp. Den 95 hästkrafter starka trecylindriga motorn plus den femväxlade lådan kommer från Volkswagens lagerhyllor och gör sitt jobb på ett tillfredställande sätt.

Tycker man att motorn är i minsta laget finns även en större bensinare på 115 kusar att tillgå. Instegsmodellen har en prislapp från 139 900 kronor men då ingår inte säkerhetssystem som adaptiv farthållare och trötthetsvarnare. Precis som med alla trecylindriga motorer så krävs en hel del jobb med växelspaken om man vill köra inspirerat.

Ett inte alltför betungande arbete eftersom spaken har påfallande korta slag. Nya Seat Ibiza har fått sig en skopa av elixiret i ungdomens källa - men navigationssystemet till trots så fann vi aldrig vägen dit. (CNP AB)

Willy Priske och Jenny Nilsson

Fakta

Tekniska data

Seat Ibiza 1,0 TSI 5-d Style

Motorer: 3-cyl bensinmotor med dubbla överliggande kamaxlar och fyra ventiler per cyl. Max effekt 95 hk vid 5 000–5 500 varv/min.

Max vridmoment 175 Nm vid 1 500–3 500 varv/min.

Kraftöverföring: Motorn fram, framhjulsdrift. 5-växlad manuell.

Fjädring: Fram: fjäderben med undre triangellänk. Bak: torsionsaxel.

Styrning: Elservo. Vändcirkel 10,6 meter.

Bromsar: Skivor fram och trummor bak. ABS. Antispinn/sladd.

Mått/vikt: (cm/kg) Axelavstånd 256, längd 406, bredd 178, höjd 144.

Tjänstevikt 1 155. Bränsletank 40 liter.

Prestanda: Toppfart 182 km/h. Acceleration 0-100 km/h 10,9 sek.

Förbrukning/Miljö: 4,7 liter per 100 km vid blandad körning. CO2: 106 g/km.

Pris: 139 900 kronor.

Plus

Mycket bil för slantarna

Generöst lastutrymme

Harmoniskt chassi

Bra komfort

Minus

Lilla motorn finns ej med automatlåda

Viss säkerhetsutrustning är tillval

Visa mer...