Ronneby

Jas-plan kraschade – pilot sköt ut sig

Kallinge Artikeln publicerades
Polis och räddningstjänstens personal vid olycksplatsen.
Foto: Marcus Palmgren
Polis och räddningstjänstens personal vid olycksplatsen.
Polis bevakar området kring olycksplatsen.
Foto: Christoffer Robertsson
Polis bevakar området kring olycksplatsen.

Ett Jas-plan har kraschat norr om Kallinge flygplats under morgonen efter en fågelkollision.

– Piloten såg väldigt pigg ut när jag kramade om honom, säger Adam Nelson, flygchef på F17 till BLT.

Allmänheten uppmanas att inte bege sig till olycksområdet, eftersom röken betraktas som giftig.

Vid klockan 9.45 fick SOS larm om ett haveri vid flygplatsen i Kallinge.

Emma Sandsjö, kommunikationschef vid BRA säger till BLT strax innan klockan tio:

– Det är inget som påverkar den civila flygtrafiken, larmet rör försvarsmaktens flygplan. Mer än så vet jag inte. Vad som har skett känner jag inte till. Vi har ett plan som ska lyfta strax.

Enligt SOS-larmet ska det hela ha inträffat norr om flygplatsen.

Det visade sig sedermera handla om ett Jas-plan som hade kraschat efter en kollision

– Klockan 9.45 sköt piloten ut sig och uppgav fågelkollision. Det ska ha hänt cirka åtta kilometer norr om F17. Räddningshelikopter har plockat upp piloten. Han är förd till sjukhus och uppges må väl efter omständigheterna och har inga men, säger Philip Simon, presschef på Försvarsmakten till BLT.

– Han har träffat sina kollegor och har naturligtvis varit i kontakt med anhöriga, säger Lars Bergström, flottiljchef på F17 till BLT.

Adam Nelson berättar att det handlar om en relativt erfaren pilot.

– Det är inte en av våra yngre elever.

Var han skärrad?

– Inte särskilt. Men det är klart att han inte var oberörd, med tanke på vad som hänt.

Hur lång tid pratar vi om från det att kollisionen med fåglarna inträffade till att det smäller?

– Det rör sig bara om någon minut, säger Adam Nelson.

Vad var piloten ute på för uppdrag?

– Han hade varit på ett övningsuppdrag utöver Östersjön. När han var på väg tillbaka övade han instrumentflygning när han flög in i fåglarna. Han begärde förkortad inflygningstid, men kände att flygmaskinen inte höll och fick skjuta ut sig.

Räddningstjänsten har spärrat av området. Polis och personal från F17 är på plats för bevakning.

– Så småningom blir det en haveriutredning.

Enligt uppgifter var det ett massivt pådrag av utryckningsfordon på väg till platsen. Ett stort rökmoln ska ha setts. Polis på plats är försedda med skyddsmasker mot en förmodat farlig rök.

Enligt uppgifter till BLT på plats har det hänt långt in i skogen. Haveriet ska enligt uppgifter från polisen inte påverka Ronnebyåns vatten.

F17 har kallat till presskonferens klockan elva.

Saab har ännu inte velat kommentera om de kommer att vidta några åtgärder i samband med olyckan.

– Det är för tidigt att säga. Vi får återkomma kring sådana saker, säger Petter Larsson, pressekreterare på Saabs presstjänst till TT.

Räddningstjänsten i östra Blekinge var vid 11.30-tiden på väg till nedslagsplatsen, där det uppgavs brinna.

– Vi är fortfarande inte framme på haveriplatsen med vår räddningspersonal, men enligt de uppgifter vi fått från dem som har sett platsen uppifrån luften ska det brinna på platsen, om än i begränsad omfattning, säger räddningschef Anna Henningsson till TT.

Hon räknar med att räddningspersonalen ska vara framme inom kort.

Varför har ni inte hunnit fram ännu?

– Det ligger väldigt otillgängligt, så det har inte alls varit lätt att hitta dit. Det går inga vägar i området.

Styrkor från Karlskrona och Ronneby har närmat sig platsen norrifrån på grund av vindriktningen. Rökgaserna är farliga att inandas.

– Den stora risken med den här typen av flygmaskiner är ju dels eventuella laddningar och dels kompositmaterialet som det är byggt av. Det är väldigt giftigt och farligt när det sprider sig i luften via rök, säger Anna Henningsson.

– Vi har begärt stört av vattenbombande helikoptrar från försvarsmakten, säger räddningschefen Jörgen Persson till BLT.

Foto: /TT

Inga byggnader ska ha blivit skadade i kraschen.

Piloten var ute och övningsflög när kraschen inträffade, uppger Försvarsmakten.

Vid en presskonferens vid klockan 11.30 framkom att piloten fått träffa sina anhöriga och kollegor. Vidare kontroller av hans hälsoläge görs. Piloten var på ungefär 1 000 meters höjd när planet destabiliserades av en fågelkollision. Piloten har uppfattat det som att det var en flock fåglar som krockade med planet.

En brand har brutit ut i terrängen vid olycksplatsen, och som sprider sig. Räddningstjänsten har svårt att komma fram till platsen. Helikopter har begärts in för vattenbombning.

För polisens del har det hittills inte varit tal om någon evakuering. Att de bär skyddsmasker har att göra med planets kompositmaterial, varifrån farlig brandrök kan spridas. Räddningstjänsten vädjar till alla att hålla sig borta från haveriplatsen eftersom röken är ohälsosam.

Det kraschade planet kommer att klassas som ett militärt skyddsobjekt och skyddas av polis, berättar företrädare för Försvarsmakten.

– Piloten stötte på en grupp större fåglar och upplever att planet inte går att manövrera. Han försöker landa men det går inte och han skjuter ut sig, berättar flottiljchefen Lars Bergström för TT.

– Vi såg hela förloppet från flygledartornet. Det handlade om några få minuter, säger han.

– Vi är väl övade och drillade för ett sådant här haveri. Men som person blir man berörd, det är ju en flottiljchefs mardröm.

Enligt Lars Bergström kommer piloten att kunna återgå i tjänst igen ganska omgående.

Försvarets egen helikopter 14 plockade upp piloten.

Poliser på plats är försedda med skyddsmasker.
Foto: Johanna Rundgren
Poliser på plats är försedda med skyddsmasker.

Fakta

Tidigare incidenter med Jas Gripen

2017 störtade ett thailändskt Gripenplan under en flyguppvisning. Piloten omkom.

2015 gled ett Gripenplan som hyrdes av Ungern av landningsbanan på en flygbas i Tjeckien och totalförstördes. Samma år tvingades en ungersk pilot skjuta ur sig på landningsbanan efter en misslyckad landning.

2014 var två Gripenplan bråkdelar av en sekund från att krocka i luften under en övning i Norrbotten. Enligt Statens haverikommission brast den ena pilotens utbildning.

2007 orsakade fel på ett utskjutningshandtag att ett Gripenplan kraschade utanför Vidsel i Norrbotten.

2005 störtade ett Gripenplan i Hanöbukten utanför Kristianstad.

1999 störtade ett plan i Vänern under en luftstridsövning.

1993 kraschade ett Gripenplan intill tusentals åskådare på Vattenfestivalen i centrala Stockholm.

1989, medan Gripen utvecklades, kraschade ett plan under en testflygning i Linköping.

Källa: TT:s arkiv

Visa mer...
Foto: Johanna Rundgren