Sverige & Världen

Var är brudarna?

Sverige & Världen Artikeln publicerades
Foto:Clifford Johansen

Gratis entré för dem som är under 18 år på fredagen. Det var en av flera åtgärder mc-mässan gjorde för att locka till sig en ny publik och fånga nya målgrupper.

Runt om fanns också flera olika försök från fabrikanternas sida att förnya kundkretsen. Honda har låtit några designers få fritt spelrum med modellen NM4, som allmänt kallas Batmanhojen. Mattsvart, låga svepande linjer, futuristisk design och automatlåda bildar en lättkörd glidare som syns på långa vägar.

Retrohojarna ska locka till sig dem som tyckte att allt var bättre förr och är allergiska mot plastkåpor som ska eliminera fartvind och skydda föraren. De som hellre vill polera krom än programmera GPS:n. Och branschorganisationen och föreningar slår knut på sig själva för att locka till sig nya motorcyklister.

Men det finns en kategori motorcyklister som verkar sorgligt bortglömd. En kategori som redan har intresset, kunskapen, och även ekonomin till att ta såväl körkort som att köpa mc:

    Tjejerna. Kvinnorna. Tanterna. Brudarna. Men de verkar inte existera för mc-tillverkarna.

    Visst finns det en del kvinnor bland landets 310 000 motorcyklister. Men de skulle lätt kunna bli många fler. Om fabrikanterna lyssnade mer till deras krav och behov. För åtta av tio kvinnor jag pratar med på mässan är där för att leta efter en mc som är tillräckligt låg för att de ska kunna nå ner till marken när de sitter på den. Och tillräckligt bekväm för att kunna köra långt med. Det borde inte vara någon raketforskning att ta fram en hoj med låg sitthöjd och tyngdpunkt, som inte är alltför tung.

    När de ändå är inne på produktutveckling, kan de även tänka lite mer på miljön. Visserligen drar en mc mindre bensin än en bil. Men det kan knappast vara en ursäkt för att det är lika vanligt med bensin som drivmedel till mc nu som det var på 1930-talet. Det finns en och annan elscooter och elmc i nuläget. Men dessa är ytterst få. Och etanol, diesel, gasdrift eller hybridfordon är lika vanliga i mc-världen som en V12-motor i en personbil.

    Branschen skulle kanske titta lite inåt för att se vad den kan förbättra själv. Och då kommer den säkert att nå nya målgrupper.