Annons
Nyheter

Arlandabanans finansiering granskas

Sverige behöver fler stambanor för höghastighetståg och så kallad offentlig-privat samverkan (OPS) kan bli en lösning på den svåra frågan om finansiering. Därför ska nu Riksrevisionen granska hur OPS-projektet Arlandabanan har fungerat under driftsfasen, skriver myndigheten.(TT)
Publicerad 28 november 2015

Sverige behöver fler stambanor för höghastighetståg och så kallad offentlig-privat samverkan (OPS) kan bli en lösning på den svåra frågan om finansiering. Därför ska nu Riksrevisionen granska hur OPS-projektet Arlandabanan har fungerat under driftsfasen, skriver myndigheten.

Arlandabanan togs i drift 1999, och var det första större infrastrukturprojektet som finansierats via OPS. Staten äger banan och sköter den genom ett statligt bolag medan ett privat företag driver tågförbindelsen Arlanda Express och är samtidigt infrastrukturförvaltare. Avtalet löper på 45 år med möjlig förlängning på ytterligare 10 år.

Annons

Riksrevisionen ska bland annat granska hur konstruktionen och den långa avtalstiden påverkar statens möjligheter att agera. Granskningen ska vara klar i mars nästa år.

TT

Annons
Annons
Annons
Annons