Förrförra årets julklapp kraschar
Enligt analysföretaget Gartner har 29 procent slutat använda sina smarta klockor och 30 procent av träningsarmbanden mäter inte längre några pulsar.
"När folk slutar använda prylarna blir det ett allvarligt problem för industrin. För att konsumenterna ska lockas av den bärbara tekniken så måste den kunna erbjuda mer än vad man får av en vanlig smart telefon", säger Angela McIntyre på Gartner enligt ett pressmeddelande.
De stora tillverkarna har i flera år försökt få konsumenterna att begripa storheten med den bärbara tekniken, men med begränsad framgång, enligt Gartner. Av drygt 9 500 tillfrågade i Australien, USA och Storbritannien var det bara 10 procent som använde en smart klocka medan 19 procent använde ett träningsarmband. Årets julklapp i Sverige, VR-glasögon, hade bara 8 procent av de tillfrågade använt.
Ett annat tecken på att tillverkarna har problem med den bärbara tekniken är uppgifterna från analysföretaget IDC om att Apples försäljning av smarta klockor backade 71 procent tredje kvartalet i år jämfört med samma period 2015.
TT