Funderar på elcykel nu när bussen blivit nästan dubbelt så dyr
Fast, vet du? Nu spolar vi tillbaka.
Året var 2008. Bodde långt, långt norrut och fann en man som gjorde mig både hoppfull och nyfiken. Vi skrev brev, pratade timmar varje dag per telefon och hälsade på varandra, jag i en landsända och han i den andre. Första gången jag kom till Kristianstad blev jag häpen över skönheten i allt från planteringar till gamla byggnader och mysiga gågator. Om lördagarna strosade vi gata upp och gata ner, tittade i affärer.
Tog inte alldeles länge innan jag fick ett jobb och flyttade ner till allt det där unika.
För att återgå till nutid.
Lokaltrafiken.
”En dag såg jag på bussens tv-skärm information om att Skånetrafiken skulle bli bättre, appen byta utseende och allt bli enklare. Vi skulle fortsätta resan framåt.”
Till efter jul var jag Skånetrafiken trogen och laddade mitt reskort för att göra som alltid. En dag såg jag på bussens tv-skärm information om att Skånetrafiken skulle bli bättre, appen byta utseende och allt bli enklare. Vi skulle fortsätta resan framåt.
Log där jag bekvämt satt på mitt säte. För visst lät det väl fint? Då visste jag inte att priset, från en dag till en annan, skulle vandra från 22,50 till 42 kronor för en enkel resa. Första gången jag såg det skrattade jag högt, förvissad om att den nya appen hade sina buggar.
Men nej, jag betalar nu 42 kronor för att åka 9,9 kilometer.
Eller 690 kronor för en period om 30 dagar. 30 dagar, varav fyra inte ens trafikeras och åter fyra som trafikeras sparsamt.
”Tackade för informationen som ju inte rätade ut någonting. Att promenera halva sträckan gör väl inte resan mer prisvärd?”
När jag kontaktade Skånetrafikens kundtjänst för att reda ut frågetecknen fick jag vänligt till svar att jag kunde kliva på ett par hållplatser närmre staden. Tackade för informationen som ju inte rätade ut någonting. Att promenera halva sträckan gör väl inte resan mer prisvärd?
Har kommit fram till att ett köp av elcykel vore ett betydligt billigare sätt att ta sig fram.
Motion och friskt luft får jag på köpet. Hälsosamma kommunmedborgare ger färre timmar hos doktorn.
Inte behöver jag slita på batteriet för att åka omvägen kring centrum heller. Där finns nämligen inget kvar. Överdriver inte om jag påstår att 40 unika butiker fått stänga ner. Tror heller inte jag ljuger när jag säger att Galleria Boulevard fått släcka ljuset för länge sedan om det inte vore för att Systembolaget huserar just där. Kan på många plan tänka mig att nämnda gallerias främsta kvalitet är att inhysa bilar. Och du behöver verkligen inte skynda för att få en bra plats.
Nu är det mer än tio år sedan jag började arbeta och betala skatt här i Kristianstad. Kärleken som förde mig hit är numer min make och vi äger ett hus tillsammans.
”Alla har lydigt lärt sig samma ramsa – att kollektivtrafiken inte blivit dyrare utan bara mer rättvis i och med den modell som någon eller några i tre år fått lön för att arbeta fram.”
Har kontaktat såväl Skånetrafiken som konsumentombudsmannen, kommunen och kollektivtrafiknämnden. Alla har lydigt lärt sig samma ramsa – att kollektivtrafiken inte blivit dyrare utan bara mer rättvis i och med den modell som någon eller några i tre år fått lön för att arbeta fram. Genialt, jag borde också ha studerat på en högre nivå.
Blir rent ut sagt förbannad när politiker tror sig ha rätten att inte svara på frågor. Eller som det brukar kallas ”väljer att inte kommentera”. Jag och många med mig betalar era hutlösa löner och att ducka ansvar borde leda till omedelbart avsked.
En sak har jag blivit varse och det är att våra politiker inte åker buss.
Undrar bara när skattepengarna jag lagt ned för en fungerande kollektivtrafik kommer åter till mitt konto? Dagens ränteläge ligger på 12,5 procent och klockan går.
Gärds Köpinge